Porvoon Yrittäjillä huoli keskustan näivettymisestä – tekeillä oma parkkitutkimus ja elinvoima-analyysi

Porvoon Yrittäjien puheenjohtaja Patrik Björkman pelkää, että keskusta on jäämässä Tarmolan, Kuninkaanportin ja Taidetehtaan alueen jalkoihin vireillä olevien pysäköinti- ja liikennejärjestelyjen takia. Jyrki Hämäläinen

Jyrki Hämäläinen

Porvoon Yrittäjät ry haluaa osallistua Porvoon keskustan liikennettä koskevaan keskusteluun tekemällä alueesta oman pysäköintiselvityksen. Lisäksi yhdistys tekee analyysin Porvoon keskustan elinvoimasta kaupungin teettämän elinvoimalaskennan pohjalta.

Porvoon kaupunki on laatinut viimeisen parin vuoden aikana suunnitelmia torin ja sen ympäristön uudistamiseksi. Siihen kytkeytyy muutoksia liikenneverkkoon ja pysäköintiin. Lisäksi Jokikatua ollaan muuttamassa polkupyöräilyn ehdoilla toimivaksi pyöräkaduksi pääsiltojen välistä.

Torisuunnitelmat olivat viime syksynä viimeisen kerran nähtävillä. Asia on valmisteilla valmistella päätöksentekoon kaupunkikehityslautakunnassa, josta se etenee kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon.

Näyttää siltä, että torisuunnitelmien lopullinen nuijankopautus jää kesäkuussa valittavalle ja 1. elokuuta kautensa aloittavalle uudelle kaupunginvaltuustolle.

Valtuusto päättää vain torialueen asemakaavasta. Toria ympäröivät kadut voidaan muuttaa joukkoliikennekaduiksi ja parkkipaikat poistaa niiltä viranhaltijapäätöksellä.

Kaupungin laskelmien mukaan suunnitellut muutokset vähentävät torilla ja välittömästi torin ympäristön kaduilla sijaitsevia pysäköintipaikkoja noin 80:llä.

Kukaan ei hae viikon ostoksia polkupyörällä.

Patrik Björkman

Kaupunki totesi pysäköintiselvityksessään, ettei parkkipaikkamäärän vähentäminen näyttäisi aiheuttavan ongelmia ydinkeskustassa, sillä vaihtoehtoisia parkkipaikkoja löytyy paljon toriympäristön välittömästä läheisyydestä (UM 2.11.19).

Keskusta-alueella on nyt noin 1 000 yleisessä käytössä olevaa kaupungin ja yksityisten pysäköintipaikkaa. Molempina selvityksen laskenta-ajankohtina keskustan pysäköintipaikoista puolet oli vapaana.

Porvoon Yrittäjien puheenjohtaja Patrik Björkman kertoo, että yhdistykseltä on usein pyydetty vasta-argumentteja kaupungin näkemyksiin.

– Olemme aloittaneet selvityksen teon ja keränneet materiaalia. Voi myös olla, että selvityksemme päätyy samaan lopputulokseen kuin kaupungin tekemä.

Porvoon kaupunki on tilannut Elävät Kaupunkikeskustat ry:ltä elinvoimalaskennan, jossa arvioidaan keskustan elinvoimaa ensi sijassa tyhjien liiketilojen määrän perusteella.

– Myös keskustan pysäköinti ja liikenneasiat liittyvät elinvoimaan. Käytämme kaupungin tilaamaa laskentaa, mutta teemme kokonaisuudesta oman analyysin. Tarkoitus on saada aineisto valmiiksi ennen kesää, Patrik Björkman kertoo.

Tulossa on Porvoon keskustaan liittyviä päätöksiä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen aina kiinteistöjen arvoihin asti.

Patrik Björkman toteaa, että keskustan yritykset ovat eriarvoisessa asemassa Tarmolan, Kuninkaanportin ja Taidetehtaan alueen yritysten kanssa, koska niissä on tarjolla riittävästi pysäköintipaikkoja, jotka ovat lisäksi kokonaan tai rajoitetusti ilmaisia.

– Sellaisia pitäisi saada myös keskustaan. Sillä saataisiin tyhjät liiketilat täyteen.

Björkmanin mielestä olennaista on löytää ratkaisut ja tehdä päätökset, jotka ovat oikeita juuri Porvoossa.

– Porvoon kaltaisessa kaupungissa auto on elinehto, sillä suurin osa ihmisistä asuu kaukana keskustasta. Täällä ei ole joukkoliikennettä, jossa bussit kulkevat minuuttien välein, eikä kukaan hae viikon ostoksia polkupyörällä.

– Jos keskustasta tehdään sellainen, että sinne ei enää pääse autolla, se ei ole elinvoimainen. Silloin voittajia ovat Tarmola, Kuninkaanportti ja Taidetehtaan alue.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut