Maahanmuuttajilla vaikeuksia varata rokotusaikoja Porvoossa – apua on saatavilla, jos kielimuuri nousee automaatin edessä liian korkeaksi

Youssef Edahbi ja Anna Palomäki auttavat maahanmuuttajia varaamaan ajan koronarokotteeseen. Ajanvaraus on yksinkertainen, mutta kieltä taitamattomalla nousee nopeasti seinä vastaan. Outi Paappanen

Inka Töyrylä

Porvoon kansalaisopiston yhteydessä toimivassa maahanmuuttajien ohjauspisteessä on pistetty merkille, ettei koronarokotusten ajanvaraus tai koronatestiin pääseminen ole kaikille yhtä helppoa.

– Koronaan liittyvää ohjeistusta on saatavilla paljon, mutta jos et puhu hyvin suomea tai ruotsia, ei sen saaminen ole helppoa, sanoo kansalaisopiston apulaisrehtori Mika Pohjanen.

Ajanvaraus ei onnistu automaatin avulla ja puhelu menee mönkään jo ensimmäisessä ”paina yksi jos...”-kohdassa. Ohjauspisteessä onkin yritetty panostaa nyt erityisen paljon koronaan liittyvään tiedotukseen.

– Maahanmuuttajilla on myös paljon koronavirukseen liittyvää epätietoisuutta ja jopa väärää tietoa, jota pyrimme korjaamaan. Apua saa arabian kielellä, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi, Pohjanen jatkaa.

Palveluneuvoja Youssef Edahbi kertoo, että moni maahanmuuttaja on jättänyt koronarokotusajan varaamatta vain siksi, ettei ole tiennyt, miten se tehdään. Myös koronatestin varaaminen on ollut ongelmallista.

– Me saimme viestiä, että maahanmuuttajat eivät haluaisi ottaa rokotusta. Huomasimme pian, että se ei ole totta. He ovat rokotusmyönteisiä ja haluavat varata ajan, mutta monelle se on vaikeaa. Me autamme, mutta ensin heidän pitää saada tietoa, että apua on mahdollista saada, Edahbi kertoo.

On tärkeä saada apua omalla äidinkielellä.

Youssef Edahbi

Pohjanen ja Edahbi kertovat, että monen yritys tyssää nettilomakkeeseen tai puhelinautomaattiin.

– Monikaan ei selviä yksityiskohtaisesta ohjeistuksesta, koska se pitäisi ymmärtää nopeasti pystyäkseen reagoimaan. Minä puhun kohtuullisesti venäjää, mutta jos joutuisin asioimaan automaatin kanssa, olisin pulassa, Pohjanen sanoo.

– Tällaisissa tilanteissa on tärkeä saada apua omalla äidinkielellä, Edahbi jatkaa.

Edahbin mukaan rokotus- tai testiaikojen varaamisessa on muitakin haasteita.

– Kaikilla ei ole tietokonetta, jolla pääsisi nettiin tai he eivät osaa käyttää sitä.

Soittaminenkin on hankalaa, jos puhelinnumero pitäisi ensin katsoa netistä. Vaikka neuvojat työskentelevät toistaiseksi pääasiassa etänä, auttavat he tarvittaessa myös ihan kädestä pitäen.

– Monelle on tärkeää, että katsotaan yhdessä, miten varaus tehdään. Sitten he menevät kotiin ja yrittävät auttaa muita perheenjäseniä varaamaan ajan itse, Edahbi kertoo.

Kansalaisopiston ohjauspiste on matalan kynnyksen neuvontapiste.

– Aloitimme marraskuussa. Ehdimme toimia normaalisti kuukauden, ennen kuin siirryimme etäneuvontaan. Toivomme, että pääsemme palaamaan pian lähineuvontaan, Pohjanen sanoo.

Koronaohjeistuksen lisäksi neuvontapisteessä autetaan erilaisten arjen ongelmien kanssa.

– Usein asiat liittyvät työhön, opiskeluun ja vaikka harrastuksiin. Neuvomme ja ohjaamme eteen päin, Pohjanen kertoo.

Neuvontaa maahanmuuttajille

Toistaiseksi toiminta vain etänä (puhelinpalvelu, sähköposti) koronarajoitusten vuoksi.

Youssef Edahbi, p. 040 630 1650 (suomi, ruotsi, englanti, arabia) maanantai klo klo 13.30–15.30, tiistai klo 13.30–16.30, keskiviikko klo 13.30–16.30, torstai klo 17–20 ja perjantai klo 10–12.

Anna Palomäki, p. 040 557 6094 (suomi, ruotsi, englanti, venäjä) maanantai klo 15.30–17, torstai klo 15–17 ja perjantai klo 15–17.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut