Vaalikynä: Miten uudisrakentaminen vaikuttaa Porvoon vetovoimaan?

Olen ihmetellyt ja hämmästellyt sitä, kun tuntuu siltä, että puolet Porvoota tai sen uudisasukkaista ollaan asuttamassa Länsirannan uusiin rakennuksiin, kirjoittaja pohtii. Samu Karvala

Kari Pauloaho, kuntavaaliehdokas, Porvoon Perussuomalaiset

Uusimaassa oli artikkeli (6.6.) kaupungin akilleen kantapäästä - asukasmäärän vähenemisestä.

Olen viime vuosina asunut Taidetehtaan naapurissa ja nyt viimeiset kolme vuotta Porvoon Portin alueella. Porvoo on pinta-alaltaan laaja kaupunki. Olen ihmetellyt ja hämmästellyt sitä, kun tuntuu siltä, että puolet Porvoota tai sen uudisasukkaista ollaan asuttamassa Länsirannan uusiin rakennuksiin. Kenen ehdoilla tai armoilla tähän tilanteeseen on tultu - rakennusliikkeiden, sijoitusasuntoyhtiöiden, asuntosijoittajien vai kaupungin lyhytnäköisen ansainta- ja asuntopolitiikan?

Liian ahtaasti asuminen johtaa useisiin ongelmiin – tämä lienee ollut selvää jo vuosia useiden tutkimusten perusteella. Tuskin nykyajankaan sosiaalisuus on sellaista, että halutessaan voi omasta kodistaan seurata naapuritalojen asukkaiden toimia kodeissaan vain muutaman metrin päästä tai että asukas voi parvekkeelta ihailla parin metrin päässä suoraan edessä olevaa naapuritalon seinää. Alun perin alueen kaavassa lienee ollut tarkoitus, että rakentaminen madaltuu Mauno Eerikinpojan kadulta Porvoon jokea kohti mentäessä, toteutus on käytännössä muuttunut päälaelleen.

Vanhassa Alvar Aallon suunnittelemassa Porvoon Portin alueen taloissa on väljyyttä niin asunnoissa kuin pihapiireissäkin. Tyytyväiset asukkaat ovat viihtyneet vuosikymmeniä.

Mielestäni täyteen ja tiiviisti rakennettu asuinalue Porvoon vilkkaimpien väylien varrella tulee karsimaan potentiaaleja uusia kaupunkilaisia. Miksi pitää rakentaa uudisrakennuksia vilkasliikenteisimmän Läntisen Mannerheiminväylän varrelle. Maallikon näkökulmastani Porvoon kaupungin tulisi kohdistaa infrasruktuurin rakentamisen kuluja 30-50 vuoden ajanjaksolle, eikä miettiä kilometrin tai kahden kulujen säästämistä lyhytnäköisesti. Jos asukkaat eivät viihdy, niin kohta siihen reagoi myös asuntomarkkinoiden muut osapuolet.

Uusien asuinalueiden kaavoitus ja rakentaminen tulevat entuudestaan lisäämään liikennettä eli käytännössä yksityistä autoilua Länsirannalla, koska mm. kaupan palvelut puuttuvat Hornhattulassa ja Toukovuoressa. Nykyratkaisut pakottavat käyttämään omaa autoa asiointiin. Toukovuoressa autoilua yritetään vielä entuudestaan vaikeuttaa keskittämällä yksityisautoilu käyttämään serpentiinitietä. Joukkoliikennekatu sairaalaan päin tulee muuttaa yleiseksi kaduksi.

Näin säästyy asukkaiden aikaa ja päästötkin vähenevät.

Keskustan vajaakäytöllä olevista kortteleista kolme sijaitsee pääväylän eli Mannerheiminkadun varrella. Tulee nähtäväksi, löytyykö halukkaista asukkaita reilun 6 500 euron neliöhinnalla.

Töitä taitaa olla jatkossakin kaavoituksen ja kaupunkisuunnittelun saralla. Toivottavasti päämääränä on se unelmien Porvoo, missä myös asukkaat ja heidän tarpeensa otetaan huomioon.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut