Pyöräilijät punaiselle asfaltille Porvoon Jokikadulla, parkkipaikat vähenevät – luonnos pyöräkaduksi valmistui

Pyöräkaistakokeilun jälkeen katuosuus on tarkoitus muuttaa pyöräkaduksi, jossa pyöräliikenne voi kulkea esteettömästi. Marita Itävuori

Marita itävuori

Jokikatu on tarkoitus muuttaa pyöräkaduksi välillä Mannerheiminkatu – Aleksanterinkatu. Katusuunnitelman luonnosta esiteltiin keskiviikkona.

Luonnoksessa pyöräilijöille osoitetaan kulkuväylä punaisella asfaltilla. Autoilu ja pysäköinti katuosuudella olisi silti mahdollista jatkossakin.

Jokikatu ja rantapromenadi ovat porvoolaisten olohuone, jonka viihtyvyyttä pyritään lisäämään.

– Kyselyn mukaan jokirantaa kertoi käyttävänsä ajanviettoon 81 prosenttia vastaajista, kertoi kaavoittaja Pekka Mikkola.

– Tärkeitä olivat puut, rantamuuri ja oleskelutila.

Luonnoksesta kertoi A-Insinööreistä Antti Rahiala.

Jokikadulla moottoriajoneuvojen rooli on vähäisempi.

Antti Rahiala, A-Insinöörit

– Jokikadulla moottoriajoneuvoliikenteen rooli on vähäisempi. Pyöräliikenne ohjautuu Kävelysillalle ja Aleksanterinkadun sillalle, koska Mannerheiminkatu katkaisee sen.

Jokikadulla laskettiin elokuussa 2020 vilkkaimmillaan 1 470 autoa ja 740 polkupyörää. Jokikadulla autoliikenteen määrä on keskimäärin noin 1 300 ajoneuvoa vuorokaudessa, kun Mannerheiminkadulla ja Aleksanterinkadulla ajoneuvojen määrä on noin 18 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Muutostöitä on tarkoitus tehdä erityisesti kahdessa paikassa. Kävelysillan kohdalla sivuttaissiirtymällä pyritään parantamaan näkyvyyttä ja hidastamaan Kävelysillalta Jokikadulle ajavien pyöräilijöiden vauhtia. Samalla säästetään yksi puu.

Runeberginpuiston kohdalla katuun tulee koko leveydeltä korotus: ajorataa korotetaan suojatieylitysten ja Kävelysillalle suuntautuvan pyöräliikenteen turvallisuuden lisäämiseksi.

Lisäksi Aleksanterinkadun risteysalueesta tehdään selkeämpi pyöräilijöille.

Mikäli luonnos lopulta hyväksytään, kadunvarren pysäköintipaikat vähenevä viidellä ja lisäksi kolme parkkipaikkaa muuttuu huoltoajojen lastauspaikoiksi. Jokikadulle jää yksi taksipaikka.

Pyöräkatu on uuden tieliikennelain mukainen katutyyppi, jolla saa ajaa moottoriajoneuvoilla, mutta pyöräliikenteen on annettava kulkea esteettä. Jalankulku ohjataan erillisille jalkakäytäville.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Jokikadun hankkeelle valtionavustusta 101 000 euroa. Valtionosuus on puolet hankkeen kustannuksista ja sen ehtona on, että se käytetään Jokikadun hankkeeseen ensi vuoden lokakuun loppuun mennessä. Kaupungin investoinnit vahvistetaan valtuuston talousarviokäsittelyssä.

Pyöräkatu on osa kaupungin strategiaa, jolla pyritään tukemaan arkipyöräilyä. Jokikatu on pyöräilyn edistämisohjelman kärkihankkeita, ja merkitty asemakaavassa kevyttä liikennettä painottavaksi kaduksi.

Porvoon Vedellä on lisäksi tarpeita kunnostaa kadun alla kulkevia putkia.

Jokikadulla aloitettiin viime vuonna suosituspyöräkaistakokeilu, jossa ajorata jaettiin kolmeen osaan: reunoille merkittiin suosituspyöräkaistat ja keskelle moottoriajoneuvojen käyttöön tarkoitettu kaista.

Jokikatu

Aikataulu

Luonnos nähtävillä 24.9. asti. Palautteet ja kommentit.

Ehdotus nähtävillä lokakuussa. Muistutukset.

Vastineet muistutuksiin. Viranhaltijapäätös. Lautakunnan otto-oikeus, hyväksyntä alustavasti 16.11.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut