Makuuhuone meni kodeissa sohvan ja olohuoneen ohi – Koronan laukaisema kova asumisen buumi heijastuu kasvuna huonekalukauppaan

– Ei silmälasien linssejäkään kukaan valitse itse, vaan optikko. Samalla tavalla pitäisi antaa nukkumisenergonomian asiantuntijan valita sänky, vertaa Arto Melanko. Sami Kuusivirta

Karri Kannala

Asuntokauppa on käynyt yli vuoden hyvin vilkkaana. Kauppamäärien rinnalla myös hintataso on noussut ja kodin laatuun on panostettu. Millainen on huonekalukaupan vire tällä hetkellä?

– Alalla on turbulenssia, mutta kyllä korona näkyy samalla tavalla kuin asuntokaupassakin. Ensimmäiset pari koronakuukautta olivat hyvin hiljaista, mutta kun asuntokauppa ja kotona vietettävä aika kasvoivat, niin myös huonekalukauppa alkoi käydä. Koko alan kasvu on ollut tänä vuonna kumulatiivisesti kahdeksan prosenttia, mikä on tosi iso. Toki viime vuoden huhti- ja toukokuu olivat heikkoja. Viime vuoden kasvu oli kaksinumeroista, kertoo Suomen Huonekalukaupan Liiton puheenjohtaja Arto Melanko.

Turbulenssilla Melanko tarkoittaa sitä, että avain kaikki toimijat eivät ole kasvusta päässeet nauttimaan.

– Varsinkin ne, joilla on kilpailijoita verkkokaupan kautta, ovat vaikeuksissa. Perinteisiä mööpeleitä myyvät ovat pärjänneet hyvin.

Maailman avautuessa ihmisten rahankäyttö muuttuu. Se mietityttää huonekalukauppiaita.

– Sisustamisen ja huonekalukaupan kovin kilpailija on matkustaminen. Kun rahaa aletaan käyttää taas matkustamiseen, voi se syödä huonekalukaupan kasvua. Tosin matkailu tuskin alkaa räjähdysmäisesti, eli mitään äkkilaskua huonekalukauppaan tuskin tulee, Melanko pohtii.

Sisustamisen ja huonekalukaupan kovin kilpailija on matkustaminen.

Arto Melanko

Melanko näkee laadun ja palvelun huonekalukauppiaiden merkittävänä kilpailuetuna.

– Suomalaisen sisustajan ostokäyttäytyminen on muuttunut ja jakautunut. Osa suosii ”massamarketteja”, osa panostaa asiantuntevaan yksilölliseen palveluun ja hyödyn hakemiseen. Edullinen ja premium kisaavat keskenään.

Melanko itse tienaa leipänsä sänkykauppiaana, tai hänen omin sanoin sanottuna nukkumisen apuvälineiden kauppiaana.

– Nyt on ollut nukkumisen buumi: palautumisen ymmärrys kasvaa, selkäkipujen ymmärrys lisääntyy ja niin edelleen. Aihe on myös enemmän esillä mediassa, terveydenhoidossa ja puheissa. Ennen puhuttiin paljon liikunnasta ja ruokavaliosta, mutta nyt puhutaan myös unesta ja palautumisesta. Ja tämän vuoksi ostetaan nukkumisen apuvälineitä. Sänky ja makuuhuone on kasvanut huonekalukaupan suurimmaksi tuoteryhmäksi ohi sohvan ja olohuoneen, Tempurin Suomen maajohtaja Melanko kuvaa.

Koronan myötä on muutettu väljempiin asuntoihin. Eikö se jo itsessään paranna unta ja mahdollista paremmat fasiliteetit nukkumiseen?

Räätälöidyllä vuoteella saadaan lisättyä syvän unen määrää.

Vesa Tuominen

– Kaupunkien keskustojen vanhojen talojen arkkitehtuuri on sellainen, että hyvä jos sinne mahtuu 1,6-metrinen parivuode. Nyt uudemmissa asunnoissa ostetaan jopa kaksi metriä leveitä sänkyjä.

Unikulman perustaja ja toimitusjohtaja Vesa Tuominen nostaa sänkybuumin osalta esiin etätyön merkityksen.

– Vuoteita on myös toimitettu huomattavia määriä ympäri Suomea kesämökeille, jotka on usein otettu käyttöön etätyöpaikoiksi.

Vapaa-ajan asunnossa halutaan töiden lomassa rentoutua ja levätä ainakin yhtä hyvin kuin kotona.

Unen laatua on alettu mittaamaan myös erilaisilla älylaitteilla.

– Trendi lisääkin mukavasti parempien vuoteiden kauppaa, koska henkilökohtaisesti räätälöidyllä vuoteella saadaan lisättyä syvän unen määrää. Toinen sänkykaupassakin voimistuva trendi on ekologisuus.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut