Täyssähköautoja on rekisteröity Porvoossa enemmän kuin dieselautoja

Jyrki Hämäläinen

Autokauppa on purjehtinut tänä vuonna lievässä myötätuulessa Itä-Uudellamaalla. Tuoreimpien käytettävissä olevien Traficomin tilastojen mukaan kuuden kunnan alueella uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit nousivat tammi–elokuussa viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 12 prosenttia ja pelkästään Porvoossa noin 13 prosenttia.

Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä on jo merkittävä. Esimerkiksi Porvoossa täyssähkösähköautojen ensirekisteröinnit yli kolminkertaistuivat 57 autoon ja niitä rekisteröitiin enemmän kuin dieselautoja ensimmäisen kerran koskaan.

Porvoossa ladattavien hybridien ensirekisteröinnit kasvoivat 56 prosentilla 119 autoon. Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen yhteenlaskettu rekisteröintimäärä oli kahdeksan kuukauden aikana 176 autoa, kun se vuotta aikaisemmin oli 92 autoa. Osuus oli tänä vuonna 27,2 prosenttia rekisteröinnistä, kun se viime vuonna jäi 16,2 prosenttiin.

Dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä oli Porvoossa tammi–elokuussa vain 8,3 prosenttia, kun se esimerkiksi toissa vuonna oli vielä lähes 17 prosenttia.

Autoalan tiedotuskeskus ennakoi, että ladattavien autojen osuus on tänä vuonna kasvamassa noin 30 prosenttiin rekisteröinneistä, kun viime vuonna osuus oli noin 18 prosenttia.

Fakta

Näin Euroopassa

Tammi-kesäkuussa EU:ssa rekisteröidyistä henkilöautoista 6,7 prosenttia oli täyssähköautoja ja 8,3 prosenttia ladattavia hybridejä. Bensiiniautojen osuus uusien autojen rekisteröinneistä on ollut EU:ssa alkuvuonna 42 prosenttia, dieselautojen 22 prosenttia ja ei-ladattavien hybridien 19 prosenttia.

Erot eri maiden välillä ovat suuria. Norjassa ladattavien autojen osuus ylittää jo 80 prosenttia ensirekisteröinneistä. Islannissa ja Ruotsissa ladattavien autojen osuus on jo noin 40 prosenttia.

Saksassa täyssähköautojen hankintaa tuetaan 7 500–9 000 euron hankintatuella ja Ruotsissa täyssähköauton hankkivat saavat noin 7 000 euron hankintabonuksen. Ladattavien hybridien hankintaa tuetaan Saksassa 5 600–6 750 eurolla ja Ruotsissa noin 1 500 eurolla. Hankintatuet ovat pitkäaikaisia. Esimerkiksi Saksa on päättänyt tukien jatkamisesta vuoden 2025 loppuun asti.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut