Ensto rakensi sähköauton, kun Tesla oli vielä startup

Suomessa rakennettiin vuonna 2009 neljä tällaista sähköllä kulkevaa VW Passatia, joista yksi oli Enston käytössä. Jyrki Hämäläinen

Jyrki Hämäläinen

Porvoolainen sähköistämisen osaaja Ensto rakensi oman sähköauton yli kymmenen vuotta sitten, kun Tesla oli vielä startup, yhtiön johtaja muisteli taannoin Porvoossa järjestetyssä Clean World Porvoo -tapahtumassa.

Totta. Ensto rakennutti vuonna 2009 farmarikorisen Volkswagen Passatin pohjalle Dorikseksi ristityn sähköauton, joka oli luultavasti ensimmäisiä tavallisen henkilöauton perustalle konvertoituja sähköautoja Suomessa. Esimerkiksi pieniä Suzuki-pohjaisia Elcat-kaappiautojahan oli tehty jo aiemmin.

Passatin valinnalla haluttiin konkreettisesti osoittaa, että sähköauto on tavallisen ihmisen järkevä ja käytännöllinen valinta. Samanlaisia autoja tehtiin neljä, joista yksi jäi akkutehtaalle ja kaksi meni Fortumille.

Suunnittelu ja konseptin teko kesti lähes vuoden. Autosta poistettiin polttomoottori ja pakoputkisto. Ensto ei kertonut auton hintaa, mutta pelkkien vastaavien akustojen hinnaksi arvioitiin tuolloin 20 000–30 000 euroa.

Akuston asennuksesta vastasi European Batteries, joka oli tuolloin Enstonkin omistavan suvun omistama aikaansa edellä ollut akkuvalmistaja. Yhtiö meni nurin, koska akuille ei ollut tuolloin tarpeeksi markkinoita.

Doriksessa oli energiasisällöltään nykyautoja pienempi 24 kWh:n akku, joka riitti 100 kilometrin toimintamatkaan. Kulutus oli 22 kWh/100 km, joka ei ole kaukana nykyisten sähköautojen kulutuksesta. Sadan ajokilometrin kustannus oli pari euroa, kuten nykyäänkin.

Doris on nyt poistettu liikennekäytöstä.

Tuolloin kerrottiin, että akun maksimilatausmäärä oli 3 000 kertaa ja akun arvioitiin kestävän 200 000–300 000 kilometriä.

Ensto valmisti jo tuolloin ensimmäisenä Suomessa sähköautojen latauslaitteita. Doris palveli Enston tuotekehitystä lataustekniikan kokeilemisessa ja kehittämisessä, mutta sillä oli iso rooli sähköisen liikkumisen ja latauslaitteiden mannekiinina.

– Suomalainen sähköauto-osaamisen keskittymä on iso kansainvälinen liiketoimintamahdollisuus. Siihen kannattaa panostaa ja edistää samalla sähköautojen käyttöönottoa verotusta keventämällä. Näin voidaan päästä työ- ja elinkeinoministeriön työryhmän tavoitteeseen, jonka mukaan neljäsosa autoista toimisi sähköllä vuonna 2020, Enston nykyinen toimitusjohtaja Hannu Keinänen sanoi lehtiartikkelissa autoa esitellessään vuonna 2009.

Valtion tuolloiset arviot sähköautojen yleistymisestä olivat siis huomattavan ylioptimistisia.

Ensto myi Doriksen myöhemmin yhdelle työntekijälleen Mikkeliin, mutta auton sen jälkeisiä vaiheita ei yhtiössä tunneta.

Traficomin tietojen mukaan Doris on poistettu liikennekäytöstä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut