Porvoon ruotsinkieliset koulut panostavat erityislahjakkaiden opetukseen – suunnitelmaa on mahdollista hyödyntää myös suomenkielisissä kouluissa

Kuvituskuva. Outi Paappanen

Porvoon ruotsinkieliset koulut ovat ottaneet käyttöön toimintasuunnitelman erityislahjakkaiden oppilaiden opetusta varten. Tavoitteena on, että myös erityislahjakkaat oppilaat saavat mahdollisuuden räätälöityyn oppimiseen omassa tahdissaan.

Toimintasuunnitelman mukaan koulussa on tärkeää tunnistaa erityislahjakkaat oppilaat varhaisessa vaiheessa, sillä muutoin he tylsistyvät helposti ja alkavat jopa alisuorittaa, voivat alkaa käyttäytyä häiritsevästi tai muuttua passiivisiksi ilman oikeanlaista opetuksen sopeuttamista. Erityislahjakkailla oppilailla on korkea oppimiskyky, nopea oppimistahti ja he pitävät haasteista.

Myös suomenkieliset koulut voivat jo nyt hyödyntää suunnitelmaa. Suomenkielisissä kouluissa on myös keskusteltu vastaavasta suunnitelmasta.

Erityislahjakkaat oppilaat mainitaan ensimmäistä kertaa vuoden 2016 opetussuunnitelmassa. Ruotsinkielisissä kouluissa käyttöön otettu toimintasuunnitelma esiteltiin ruotsinkieliselle koulutusjaostolle keväällä 2021. Toimintasuunnitelmaa arvioidaan, kehitetään ja muokataan säännöllisesti.

– Koulut ovat luonnollisesti tähänkin asti kehittäneet säännöllistä oppimisen tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta ja suunnanneet resursseja näille oppilaille. Näin myös Porvoon ruotsinkieliset koulut, joissa huomattiin, että korkean oppimispotentiaalin oppilaille eli erityislahjakkaille oppilaille ei ollut varattu juuri minkäänlaisia resursseja. Toimintasuunnitelma on hyvä työkalu oikeaan suuntaan, koulutusjohtaja Rikard Lindström sanoo kaupungin tiedotteessa.

Toimintasuunnitelma antaa opettajille keinoja oppilaan tukemiseen. Oppilas voi esimerkiksi opiskella tiettyä oppiainetta nopeammassa tahdissa tai oppiainetta voidaan rikastuttaa tai syventää eri tavoin. Eri keinojen tarkoitus on tukea oppilasta, hänen perhettään ja myös opettajaa työssään.

Erityislahjakkaat voivat jopa alisuorittaa ilman oikeanlaista opetuksen sopeuttamista.

Erityislahjakkuudelle on erilaisia määritelmiä.

– Ei ole kyse pelkästään korkeasta älykkyysosamäärästä, vaan erityislahjakkuus näkyy usein siten, että lapsi useasti hämmästyttää epätavanomaisilla kyvyillään yhdellä tai useammalla alalla niin koulussa kuin arkielämässä. Heillä voi olla esimerkiksi abstraktioon, muistiin, oppimiseen, tehokkuuteen, verbaliteettiin, logiikkaan tai numeroihin liittyvä kyky ja lisäksi vahva sisäinen motivaatio, kehittämisryhmän puheenjohtaja, luokanopettaja Åsa Haglund kertoo.

Haglundin mukaan erityislahjakkaat oppilaat ovat usein erilaisia oppimisessaan. He voivat olla jossakin tietyssä asiassa paljon ikäryhmänsä yläpuolella, mutta muissa asioissa samanikäisten tasolla.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut