Porvoon Taidehallin marraskuun näyttelyissä pohditaan ihmisyyden kulmia ja vanhemmuutta

Perjantaina avautuvassa Porvoon Taidehallin marraskuun päänäyttelyssä on esillä Jussi Meurosen sekatekniikkatöitä ja Jussi Pykyn piirustuksia sekä miesten yhteinen installaatio. Näyttely kantaa nimeä Eros & Hymen.

Meuronen yhdistelee teoksissaan valokuvaa, kollaasia ja akryylimaalausta ja käsittelee näin ihmisyyttä monilta kanteilta. Teoksissa pohditaan niin ihmisyyden pimeitä puoli, jatkuvaa muutosta, elämän hetkellisyyttä kuin yksinäisyyden tunnettakin.

Hiiltä, grafiittia ja mustetta käyttävä Pyky kuvaa hakee mustavalkoisten piirustustensa lähtökohdiksi muun muassa dokumenteista ja elokuvista kaappaamiaan pysäytyskuvia.

Pyky ei kuvaa ihmistä kovin mairittelevasti, sen sijaan monissa töissä esiintyy viattomuuden vertauskuvana hevonen. Hän sanoo ihmisen kunnioittaneen hevosta perinteisesti sen välineellisen arvon vuoksi. Hevonen on ollut luotettava ystävä, työjuhta, kulkuneuvo ja sotakone, mutta se ei ole hevosen luonto. Pyky toteaa, että hevosta rakastetaan koska se on eläin. Se ei juonittele eikä vaadi mitään, sen sijaan se antaa ihmiselle pyyteettömästi lämpöä, läheisyyttä ja toverillisuutta.

Näyttelytilan keskellä on Pykyn ja Meurosen yhteinen installaatio, joka koostuu pyykkinaruilla roikkuvista kymmenistä eri tavoin käsitellyistä ja kovetetuista lumipuvuista, vaatteista, kodin tekstiileistä sekä suomalaisesta järvimaisemasta.

Galleria Kulmassa on samaan aikaan esillä Ulpu Riikosen näyttely Myytti ja ikoni, joka koostuu leikkuulaudoille ja pannunalusille liimatuista kollaasimaisista muotokuvista.

On ollut herkullista tarkastella vanhemmuutta.

Ulpu Riikonen

Tiskiräteistä leikattuihin ja perunajauhokiisselillä alustoilleen liimattuihin muotokuviin on valikoitunut vanhemmuutta eri kulmista lähestyviä myyttisiä ja ikonisia hahmoja. Mukana on niin mytologian hahmoja, eläimiä kuin tunnettuja historian ja nykypäivän henkilöitä.

– Minulle vanhemmuus on epävarmuutta, selviytymistä, väsyneenä raivoamista, mutta myös rakastamista ja luottamista ja iloa. Oman riittämättömyydentunteen kanssa kipuillessa on ollut herkullista tarkastella vanhemmuutta ja etsiä sen erilaisia ilmenemismuotoja, taiteilija kertoo näyttelynsä tiedotteessa.

Riikonen on käyttänyt lukuisia kirjoja työskentelynsä lähteenä. Niiden lisäksi hän kertoo poimineensa esimerkkejä Avarasta luonnosta, iltasaduiksi lukemistaan kala- ja dinosauruskirjoista sekä naisista, joita itse ajattelee öisin.

Islantilainen taiteilijaduo Berghall jatkaa mielenkiintoisten teosten sarjaa Galleria Fikkassa. Esillä on duon muodostavien Olga Bergmannin ja Anna Hallin uusin videoanimaatioteos, kahdeksan minuutin mittainen New Wilderness.

Kollaasipainotteinen teos perustuu erilaisiin kuvakerroksiin, joissa on sekä tutulta tuntuvia maisemia että tuntemattomia esineitä ja ympäristöjä, ja haastaa taiteen ja tieteen menetelmiä, joilla pyritään ymmärtämään maailman tarkoitusta ja luomaan tietoa.

Sekä Taidehallin, Kulman että Fikkan näyttelyt ovat esillä 21. marraskuuta asti. Niiden lisäksi Taidetehtaan ylä- ja ala-aulatilassa on esillä maaliskuun loppuun asti porvoolaisen elokuvalavastaja ja mediataiteilija Marjaana Rantaman kaksiosainen videoteos Taiteilijan koira.

Teos kuvaa taiteilijan koiraa hetkellä, jolloin se on asettumassa nukkumaan. Eläin kiertää keskittyneesti makuupaikkaansa ja sen tietoisuus on jo suuntautunut unimaailmaan, jossa ihmisen ja koiran logiikat ehkä kohtaavat. Teoksen nimi viittaa myös Virginia Woolfin pienoisromaaniin Runoilijan koira, jossa Woolf kuvaa tapahtumia kuin koiran aistein havaittuina.

Mainos: Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut