Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Meillä on vahva usko tulevaisuuteen" – Uusimaa-lehti kertoo kampanjassaan, miten tähän asti on tultu ja miten tästä mennään eteenpäin

Uusimaa-lehti on ollut alueensa ykkösmedia vuodesta 1894 eli pian 130 vuotta, ja aikoo olla sitä jatkossakin.

Uusimaa näyttäytyy lähikuukausina lukijoilleen ja ystävilleen hieman uudesta kulmasta sanomalehden sivuilla, verkkosivuilla ja sosiaalisen median alustoilla.

Maaliskuun loppuun asti kestävässä kampanjassa kerrotaan markkinointiviestinnän keinoin lehden historian aikana julkaistuista eri tavoin merkittävistä uutisista, lukijoiden näkemyksistä Uusimaasta ja Uusimaata viestiensä välittämiseen käyttävien yritysten kokemuksista.

– Haluamme herätellä lukijoitamme ja kaikkia sidosryhmäläisiämme kertomalla, mistä tulemme, missä olemme nyt ja minne olemme matkalla, lehtiryhmän johtaja Risto Kulmala sanoo.

Hän toteaa, että Uusimaa on ollut koko historiansa ajan osa paikallista yhteisöä ja arjen elämää sekä yhteiskuntavastuullinen toimija, joka on pitänyt lukijat ajan tasalla yhteistyössä sidosryhmiensä kanssa ja tarjonnut turvallisen keskustelukanavan.

– Luotettavan tiedon tarve ei ole vähentynyt yhtään. Esimerkiksi korona-aikana tieto ja sen välittäminen on auttanut monia selviytymään vaikeasta tilanteesta, ja yhteisöllisyys on näyttänyt vahvuutensa.

Mekin joudumme luomaan nahkamme uudelleen.

Risto Kulmala

– Tuemme esimerkiksi kulttuuria yhdessä Porvoon kaupungin kanssa Runeberg-kirjallisuuspalkinnolla, kannustamme ilmastotyötä Clean Word Porvoo -nimisellä kestävän kehityksen foorumilla ja innostamme nuoria liikunnan pariin kortteliturnauksilla. Marraskuussa järjestämme ensimmäisen ikäihmisille suunnatun Arjen hyvinvointia ikääntyville -webinaarin.

Talouden suhdanteet vaikuttavat mainonnan kysynnän kautta mediaan. Samaan aikaan ihmisten tapa kuluttaa mediaa on muuttunut, mediakenttä on pirstaloitunut ja kuluttajien ajankäytöstä taistelee yhä useampi yritystoimiala. Siksi mediakin on joutunut sopeutumaan ja sopeuttamaan itseään vallitsevaan toimintaympäristöön.

– Maailma on hurjassa murroksessa, ja media sen mukana. Mekin joudumme luomaan nahkamme ja tapamme toimia uudelleen. Sen tuloksia on monikanavaisuus. Uusimaa on luettavissa perinteisenä printtilehtenä sekä digitaalisessa muodossa verkkolehtenä ja näköislehtenä 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä, Risto Kulmala toteaa.

Uusimaan kustantajayhtiö siirtyi yrityskaupalla vuonna 2013 osaksi Mediatalo Keskisuomalaista, joka on nykyisin Suomen johtava paikallis- ja maakuntamedia.

Kulmalan mukaan tämä tarkoittaa lukijoille kattavaa ympärivuorokautista uutisseurantaa ja toimitukselle mahdollisuutta eri tavoin hyödyntää suuren mediatalon resursseja. Mainostaja-asiakkaille Uusimaa voi tarjota valtakunnallisen mediatalon kanavat ja palvelut hyödynnettäviksi.

– Mutta samalla ja ennen kaikkea olemme paikallinen toimija. Uusimaata tekee Porvoossa edelleen päivittäin noin 20 ihmisen osaava ja työhönsä sitoutunut joukko. Meillä on vahva usko alueemme tulevaisuuteen, Risto Kulmala muistuttaa.

Kuten Uusimaan kampanja kertoo, media näyttäytyy ihmisille eri tavalla ja palvelee monenlaisia tarpeita, jotka ovat kulloinkin ajan hermolla.

– Kutsumme kaikki mukaan seuraamaan Uusimaan tarinaa, joka on samalla kotiseutumme tarina, Kulmala sanoo.