Black Fridaystä on muodostunut yhä tärkeämpi kauppapäivä Suomessa. Samalla se aloittaa joulukaupan, sillä joka neljäs suomalainen aikoo lähteä joululahjaostoksille kampanjapäivänä, Postin teettämä kysely kertoo.
– Joululahjojen ostaminen aloitetaan entistä aiemmin. Poikkeuksellinen korona-aika siirsi joulukauppaa entistä enemmän verkkoon, ja viime vuonna erityisesti Black Friday -kampanjat olivat todella suosittuja. Tuore tutkimuskin tämän vahvistaa: Black Friday on meille suomalaisille tuttu, silloin tehdään paljon ostoksia, ja ostokset tehdään nimenomaan verkossa, sanoo Tommi Kässi, joka vastaa Postin suurista kotimaisista paketti- ja verkkokauppa-asiakkuuksista.
Loppuvuoden sesongin kampanjapäivistä ylivoimaisesti tunnetuin on Black Friday: 94 % kyselyyn vastanneista kertoi tehneensä silloin ostoksia tai tuntevansa päivän nimeltä.
Naisista 97 % tunsi Black Fridayn vähintään nimeltä, miehistä 91 %. Cyber Mondayn tunsi noin puolet (52 %), samoin Singles’ Dayn (46 %).
Kolmannes suomalaisista kertoi tehneensä useita ostoksia Black Fridayna viime vuonna.
Tarjouksista ostetaan paitsi itselle, myös läheisille: noin neljäsosa (26 %) vastanneista aloitti joululahjojen hankkimisen Black Fridaysta. Erityisesti liikkeellä olivat 18–24-vuotiaat (38 %) ja naiset (29 %).
Joululahjojen ostaminen aloitetaan entistä aiemmin
Postin teettämä kyselytutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n kuluttajapaneelissa lokakuussa. Siihen vastasi 1 000 henkeä.
Yhdysvalloissa kehitetty Black Friday on perjantaina 26.11. Kiinalaislähtöinen Singles’ Daytä juhlittiin torstaina 11.11. Cyber Monday verkkokaupan alepäivä, ja se on 29.11.