Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynti oli vuoden 2022 maaliskuussa 2,9 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2021 maaliskuussa. Näin kertoo PTY:n tiedote.
Päivittäistavaroiden myynti laski vuoden 2022 maaliskuussa eniten hypermarketeissa, yhteensä 4,3 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti laski maaliskuussa 2,1 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti laski vastaavasti 2,0 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti laski samaan aikaan 2,9 prosenttia ja pienmyymälöiden myynti 1,8 prosenttia vuoden 2021 maaliskuuhun verrattuna.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat maaliskuussa 4,5 prosenttia vuoden 2021 maaliskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat maaliskuussa kaikkiaan 5,1 prosenttia.
Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 3,2 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 2,5 prosenttia vuoden 2021 maaliskuuhun verrattuna.