Sähkövenettä voi nyt vuokrata Porvoonjoella – katamaraanilla veneilyn maailmaan pääsee tutustumaan hauskalla tavalla

Valtteri Lindholm käynnistää katamaraanialuksen, jonka sähkömoottori hyrähtää tuskin huomaamatta.

Varusteleka-armeijatavarakaupan perustajana tunnettu porvoolainen Lindholm kertoi keväällä tuovansa sähköveneitä Porvoon jokirantaan ihmisten vuokrattavaksi. Palvelun tarkoitus on paitsi ilahduttaa ja tuoda uutta tekemistä kaupunkilaisille ja matkailijoille, tarjota myös mahdollisuus tutustua veneilyharrastukseen matalalla kynnyksellä. Veneen voi ottaa käyttöön vaikka vain tunniksi, eikä aiempaa kokemusta tarvita.

Yhteiskäyttövene ui nyt Mannerheiminkadun sillan kupeessa laiturin nokassa ja odottaa asiakkaita. Sen voi vuokrata kuka tahansa 15 vuotta täyttänyt. Varaaminen ja käyttöönotto tapahtuu sovelluksen kautta. Varauskalenteriin voi kirjata varauksen etukäteen, mutta veneen voi ottaa käyttöön koska vain sen ollessa vapaana. Ensimmäiset ovat jo käyneet sillä jo ajamassa.

– Tanskalaiset turistit kävivät sillä tiistaina Hamarissa. He eivät tosin onnistuneet rekisteröitymään ja ottivat minuun yhteyttä. Kävin auttamassa ja homma saatiin onnistumaan. Nyt tekniset ongelmat on selätetty ja varaussysteemi toimii, Lindholm kertoo.

Maksu suoritetaan varaustilanteessa Ruori Boat Clubin verkkosivuilla tai puhelinsovelluksella. Rekisteröitymisen jälkeen varauskenttään syötetään varauksen alkamis- ja päättymisaika. Ensimmäinen tunti maksaa 40 euroa, sen jälkeen lisämaksu on 30 euroa jokaiselta tunnilta. Maksun jälkeen asiakas saa linkin, jota painamalla veneen sähköt käynnistyvät.

Itse veneily ei voi tästä enää paljon helpommaksi käydä. Napista painetaan virta päälle, ja vivusta valitaan, halutaanko kulkea eteen- vai taaksepäin. Mittari kertoo, kuinka pitkälle istuimen alle sijoitetussa akustossa kulloinkin olevalla varauksella pääsee.

– Jos aurinko paistaa, vene liikkuu pelkästään aurinkopaneeleiden tuottamalla energialla. Aurinkoisella säällä siitä ei virta lopu ja pilviselläkin säällä ajaa 6–7 tuntia.

Porvoonjoen yläjuoksua veneellä ei kannata ajella Saksalaa pidemmälle, sillä pohja muuttuu kiviseksi. Toiseen suuntaan veneellä voi ajella Hamarin Seolle asti, sen jälkeen kuljettajalta vaaditaan jo enemmän taitoa.

– Isoin riski vilkkaalla Haikkoonselällä ovat muut veneilijät, jotka synnyttävät aaltoja. Aika paljon pitää kuitenkin tapahtua, että veneen saa uppoamaan. Se on niin kevyt ja matalatehoinen, että vahinkoa sillä on vaikea saada aikaan henkilövahingoista puhumattakaan. Isoin riski on ajautua kiinni rantaan ja jäädä jumiin, Lindholm sanoo.

Asiakkaan omavastuu onnettomuuden sattuessa on 500 euroa. Vakuutus ei kata mahdollisia henkilövahinkoja.

Valtteri Lindholm innostui veneilystä muutettuaan nelisen vuotta sitten perheineen Porvooseen. Kynnys veneilyharrastuksen aloittamiseen on tavallisesti suuri ja Lindholm halusi madaltaa sitä.

– Palvelun idea on, että ihmiset pääsevät tutustumaan veneilyyn ensimmäistä kertaa. Veneily pitää aloittaa jostain, eikä oikea tapa mielestäni ole mennä ensimmäisenä saaristolaivakurssille. Porvoonjoella pärjää, kun on malttia, eikä aja liian kovaa. Kunhan pysyy punaisen ja vihreän merkin välissä, kaikki menee hyvin, hän sanoo.

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Mainos: Relax Center

Mainos: Relax Center

HydraFacial – 3 vaihetta, 30 minuuttia

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut