Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tähän klapikauppiaat eivät osanneet varautua: polttopuita hamstrataan kuin viimeistä päivää – "Kaikilta on puut loppu"

Polttopuiden kysyntä on historiallisen suurta. Moni klapikauppias Itä-Uudellamaalla ilmoitti jo elokuun alussa, ettei myytävää ole. Nyt kaadetaan ja halotaan lisää polttopuuta. Kuivattaminen vie aikaa.

Porvoon Katajamäessä asuva Jani Jeskanen tilasi naapurin kanssa pari kuutiota koivua takkapuiksi talvea varten. Hänellä tärppäsi ensimmäisellä soitolla. Nyt hän seuraa, kun klapilikka.fi:n Marja Koivisto peruuttaa maasturinsa peräkärryneen varaston eteen ja kippaa siistin puulastin nurmikolle.

– Me kannetaan ne siitä tänne pinoihin, viittoo Jeskanen varaston seinustaa kohden.

Koivisto vaihtoi kahdeksan vuotta sitten perunat polttopuiden tekoon. Käsin tehdystä kuivasta koivusta hän velottaa 85 euroa heittokuutiolta sisältäen kuljetuksen lähiseudulla. Se on poikkeuksellista: yleensä klapifarmarit velottavat rahdista erikseen 20–50 euroa.

Koivisto luonnehtii markkinatilannetta "aivan älyttömäksi".

– Välillä tuntuu melkein, että tässä ylireagoidaan, mutta ostaisin itsekin polttopuuta kaiken varalta, jos asuisin omakotitalossa. Ihmiset ostaa nyt isompia eriä. Minulla on vielä puita, mutta en tiedä kuinka pitkään. Vakioasiakkaita on paljon ja heitä palvellaan ensimmäiseksi, koetetaan pitää heidät polttopuissa. Olemme (klapikauppiaat) toisiimme yhteydessä ja ohjataan asiakkaat sinne, missä on myytävää. En edes tiedä kenellä on tällä hetkellä enää varastoa!

Koivistokin on kulujen noustessa joutunut korottamaan kuutiohintaa, mutta aikoo pitää sen maltillisena.

– Ei rokoteta hädänalaisessa tilanteessa olevia. Kulut on nousseet niin emme me tienaa enempää kuin ennenkään. Vaikka moni ei edes kysy hintaa kunhan vain saa puuta, on ajateltava tulevaisuuttakin ja pidettävä asiakkaat polttopuissa, Marja Koivisto lisää.

Lapinjärven Ingermanninkylästä toimittaa metsätalousyrittäjä Kim Olander polttopuuta ympäri Uuttamaata ja jopa pääkaupunkiseudulle. Siellä koivun heittokuutiohinta huitelee jo yli sadassa eurossa. Itä-Uudellamaalla on tällä hetkellä hinta 80–90 euroa, kuivalla sekaklapilla 60–80 euroa, ja päälle tulee rahtimaksu.

Suurin ongelma on nyt saatavuus.

– Olen ollut yhteydessä muihin puuntoimittajiin. Kaikilta on nyt puut loppu. Kysyntä on niin rajua. Asiakkaat ovat nostaneet ostomääriä, mitä jo ennakoitiin, mutta näin suureen kasvuun ei osattu varautua, Olander sanoo.

Ei muuta kuin pihan joutopuut nyt klapeiksi.

Kustannusten nousun vuoksi hän nosti 55 euron heittokuution hinnan 70 euroon veroineen. Nostopaine ei hellittänyt.

– Polttopuun teossa kuluu dieseliä, jonka hinta oli huhtikuussa aivan järkyttävä. Siitä on vain murto-osa siirretty hintoihin. Yleensä farmisäiliöt ostetaan täyteen halvan hinnan aikana. Nyt sellaista ei ole ja säiliöt on viime talven jäljiltä tyhjinä. Sähkömoottoreitakaan ei kannata käyttää.

Olander ennakoi, että syksyn mittaan tullaan näkemään ennätyksellisiä polttopuun kuutiohintoja joka puolella myös siksi, että raaka-aineen saamisessa on näkyvissä vaikeuksia. Ainoa syy ei ole se, ettei Venäjältä tule nyt kalikan kalikkaa.

Polttopuun saaminen metsästä asiakkaan halkopinoon asti on monen työvaiheen takana.

– Yleensä puu tulee metsänhoitotyön ohessa. Ei pelkkää polttopuuta kannata koneellisesti lähteä hakkamaan metsästä. Viime talvena kuitenkin jäivät pienemmät leimikot hakkaamatta ja se kostautuu nyt polttopuun myyjille. Ei saatu rankaa pihalle ja kuiva polttopuu on loppu joka paikasta, ja jos sitä löytyy niin hinnat ovat sen mukaiset.

Kim Olanderin mukaan he koettavat pitää hinnat maltillisena jatkossakin.

– Meillä on pieni valttikortti siinä, kun tuotetaan itse puut omista metsistä, silloin pystytään pikkasen kilpailemaan hinnassa, mutta eioo on ikävä myydä. Eilenkin tuli viisi kyselyä tunnissa. Nyt ei tule edes peruutuksia ja tulin itsekin myyneeksi yli varastojeni. Edessä on pieni jumppa, että saan kokoon sen mitä lupasin. Pääasia, että asiakas saa puunsa.

Olander vinkkaa puiden ostajia olemaan jatkossa ajoissa yhteydessä.

– Kun puut on tilattu vaikka tammi-helmikuussa, ne voidaan toimittaa vaikka elokuussa. Sillä voi varmistaa sen, että niitä saa.

Metsätalousyrittäjän mukaan metsäyhtiöille kelpaisi nyt jopa energiapuut, koska hakkeen kysyntä on kovaa.

– Sinne Porvoon Tolkkisiin menee multakin puuta. Se tilanne ei vielä edes näy, mutta merkit ovat näkyvissä.

Olanderin mukaan omakotiasukkaat voivat ja ehtivät vielä tehdä itsekin jotain.

– Jos pihalla on ylimääräisiä puita, pystyyn kuivaneita kuusia tai toukkapuita, niin ei muuta kuin klapeiksi. Nyt on vielä pari kuukautta aikaa kuivattaa, yöksi peittämällä ne saa kuivaksi. Puulla lämmittäminen tulee joka tapauksessa sähköä halvemmaksi.

Askolalainen klapintekijä Raimo Sikkara saa päivittäin 4–5 puhelinsoittoa klapeista ei-vakituisilta kyselijöiltä.

– Nyt otetaan aiempaa isompia määriä, ilmeisesti liiteri tai varasto täyteen. Soittoja myös tulee pitkältä, eilenkin oli kysely Lahdesta asti. Paikoin on puut jo loppuneet.

Sikkara ei ihmettele hamstrausta.

– Radiossakin puhutaan melkein päivittäin, että sähkön hinta tulee nousemaan talvella tavattoman suureksi. Ne, joilla on tulisijoja, ostaa paljon polttopuuta. Olen jo joutunut sanomaan, että palataan syksyllä asiaan, kunhan näen, minkä verran jää myytävää. Ensin on hoidettava ne, mitkä ole jo luvannut. Menee nyt todella varhain kaikki puut.

Porvoon seudulle on ilmaantunut myös uusia klapikauppiaita. Sikkaran kaveri käynnisti klapikoneen uudestaan. Kuumentuneen kysynnän tilanne ei silti helpotu. Askolalaista huolestuttaa myös raaka-aineen saatavuus markkinoilla.

– Venäjältä tuli paljon koivukuitua, mutta se joudutaan nyt hakkaamaan kotimaasta. Liikeneekö sitä enää polttopuiden tekijöille?

Sikkara kertoo nostaneensa omia hintojaan maltillisesti: koivun kuutiohinta nousi viidellä eurolla ja sekapuulta 10 eurolla kuutiolta kustannusten vuoksi. Rahtia Askolasta Porvooseen hän nosti viidellä eurolla.

–  Kustannukset ovat kaikkiaan nousseet ja polttoainetta palaa teko- ja lastausvaiheessa ja vielä kuljetettaessa.