Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Autotalo Järvi avaa kolmannen autoliikkeen Helsinkiin – myynee kohta 2 500 autoa vuodessa

Porvoolainen Autotalo Järvi avaa syyskuun alussa kolmannen autoliikkeen Helsingin Suutarilaan Kehä 3:n varrelle. Noin tuhannen neliön myymälä keskittyy käytettyjen autojen kauppaan.

– Olemme etsineet sopivaa tilaa pääkaupunkiseudulta. Päätös tehtiin, kun löytyi sijainniltaan hyvä ja kustannustehokas paikka. Olemme viime ajat kasvattaneet konsernin autoleasingtoimintaa, ja nyt on autokaupan vuoro, Autotalo Järvi -konsernin perustajat, toimitusjohtaja Pasi Järvi ja hallituksen puheenjohtaja Petri Järvi kertovat.

Uusi jakelukanava on tarpeen siksikin, että Järvileasingistä alkaa palautua suuria määriä asiakkaiden käytössä olleita leasingautoja, jotka myydään edelleen vaihtoautoina.

Suutarilan-myymälässä on varastossa 80–100 autoa. Vuosimyynniksi arvioidaan noin tuhat autoa. Kun mukaan lasketaan Porvoon ja Kotkan toimipisteet, Järvi myy vuodessa noin 2 500 autoa. Porvoossa ja Kotkassa myydään myös uusia Suzukeja. Suutarilan-pisteen vetäjäksi on palkattu pitkän kokemuksen autokaupasta omaava Jesse Ekström.

Järvet eivät sulje pois lisätoimipisteitä jatkossakaan.

– Kasvu muutamien pisteiden ketjuksi on mahdollista, mutta hallitusti ja maltillisesti, Pasi Järvi sanoo.

Vuonna 2010 perustettu Autotalo Järvi on kasvanut Porvoon suurten yritysten joukkoon. Viime vuodet veturina on ollut vuonna 2016 aloittanut Järvileasing.

– Konsernin liikevaihtoennuste tälle vuodelle on hieman yli sata miljoonaa euroa, Petri Järvi kertoo.

Suutarilan-myymälän avaamisen jälkeen autokauppa työllistää lähes 20 ihmistä ja koko konserni noin 50 ihmistä eri puolilla Suomea.

Konserni käynnistää syyskuussa myös mittavan brändiuudistuksen, joka näkyy kaikessa markkinointiviestinnässä logosta ja internet-sivuista alkaen. Uuden Järvi-brändin alle tulevat sekä autokauppa että autoleasing sloganilla ”Tuhansien autojen Järvi”. Tavoitteena on rakentaa aiempaa yhtenäisempi yrityskuva ja asiakaskokemus.

Suutarilan-toimipiste rakennetaan uuden brändi-ilmeen mukaiseksi. Porvoon ja Kotkan liikkeet uudistetaan myöhemmin.

Autotalojen johtajan Pekka Kujalan mukaan muutokset autokaupassa ovat nyt erittäin nopeita.

– Haluamme tarjota oikean ja nopean ratkaisun mihin tahansa palvelutarpeeseen. Asiakas haluaa nykyisin vastaukset kysymyksiinsä minuuteissa tai sekunneissa, Kujala viittaa esimerkiksi chat-palveluun.

Autokauppa on elänyt jo varsin pitkään poikkeustilanteessa, kun ensin korona ja sen jälkeen Ukrainan sota sotki logistiikan ja toimitusketjut. Tehtaat eivät ole kyenneet toimittamaan uusia autoja normaalisti, minkä vuoksi vaihtoautoja ei tule varastoon riittävästi, ja varsinkin vähän ajettujen autojen hinnat ovat nousseet jopa harvinaisen voimakkaasti.

Järvi on pyrkinyt ostamaan varastoon sähköistetyillä voimalinjoilla varustettuja autoja.

Voimakkain kysyntä kohdistuu suhteellisen pieneen joukkoon autoja. Koska valtaosa autokannasta on edelleen bensa- ja dieselautoja, pääosin kauppaa käydään yhä niillä.

– Ladattavat hybridit ja täyssähköautot ovat vielä liian kalliita monille perheille. Lisäksi monilla on ongelma, ettei autolle saa latauspistettä kotiin, Pasi Järvi sanoo.

Pekka Kujalan mielestä keskustelussa dieselautojen hylkimisestä oli ylilyönnin makua, ja tilanne on jo tasoittunut, kun dieselpolttoaineen hinta on pudonnut.

– Dieseleillä on paljon uskollisia ystäviä. Niillä tehdään kauppaa, emmekä näe dieseleitä ongelmana.

Yksi trendi on asiakkaiden muuttunut suhde auton omistamiseen. Yksityisleasingin suosio on kasvussa, kun ostajat haluavat ulkoistaa riskin auton arvonalenemasta.