Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mistä löytyisi kuuluisan maalauksen vene? Albert Edelfeltin säätiö toivoo löytävänsä taiteilijan Porvoossa sijaitsevan ateljeen edustalle samanlaisen

Haikkoossa sijaitsevan Albert Edelfeltin ateljeen valmistumisesta tulee ensi kesänä kuluneeksi 140 vuotta. Ateljeemuseota ylläpitävän Albert Edelfeltin Säätiön asiamies Hanna Kaarina Syrjäläinen suunnittelee tulevaa juhlavuotta jo täyttä päätä.

Yksi suurista toiveista on löytää ateljeen edustalle samanlainen puuvene, joka on maalattu heinä–syyskuussa 1883 valmistuneeseen Merellä-maalaukseen.

– Tällaisia vanhoja puuveneitä on varmasti vielä paljon täällä saaristossa. Olisi ihanaa, jos sellainen jostain löytyisi, Syrjäläinen toivoo.

Merellä oli ensimmäinen työ, joka syntyi taiteilijan uudessa ateljeessa.

– Maalaus on pystytty ajoittamaan ensimmäiseksi ateljeessa syntyneeksi Edelfeltin päiväkirjamerkintöjen ja luonnoslehtiöiden perusteella, Syrjäläinen kertoo.

Kerrotaan, että maalausta varten ateljeeseen oli tuotu kahtia sahattu kirkkovene, ja kun ateljeeta alettiin kunnostaa museoksi 1950-luvulla, olisi veneen puolikas ollut vielä jäljellä.

– En pysty kuitenkaan todentamaan sitä. Esimerkiksi yhtään valokuvaa ei ole säilynyt, missä vene näkyisi, Syrjäläinen sanoo.

Ihmiset saisivat kuvauttaa itsensä veneessä.

– Olen miettinyt, miten vene olisi saatu mahtumaan sisälle ateljeeseen. Haluaisimme saada veneen esille, ja ajattelimme laittaa sen terassille. Ihmiset saisivat kuvauttaa itsensä veneessä, ja vieressä olisi suuri taulu, jossa on kuva maalauksesta, Syrjäläinen suunnittelee.

Albert Edelfelt oli saanut idean tauluunsa jo kesällä 1880 oleskellessaan silakankalastajien kanssa ulkosaaristossa.

– Tältä vuodelta ovat peräisin ainakin jotkut luonnoksista, Syrjäläinen kertoo.

Lopullisen teoksen malleina olivat Fio Salenius ja kalastaja Lindström. Teoksen sommittelu sai suurta kiitosta. Edelfelt vei teoksen Pariisiin ja vuoden 1884 salongissa sitä pidettiin parhaana kaikista näytteillä olevista pohjoismaalaisista teoksista. Avajaispäivänä sen osti ruotsalainen Pontus Fürstenberg, jonka kokoelmien mukana teos päätyi sittemmin Göteborgin museoon.

Ensi kesänä ateljeemuseossa esitellään Merellä-maalauksen lisäksi myös muita vuonna 1883 Haikossa syntyneitä maalauksia.

– Edelfelt maalasi ensimmäisenä vuonna täällä parikymmentä työtä. Osa niistä on maailmalla, ei edes tiedetä missä, sillä niitä levisi pitkin maailmaa jo Edelfeltin aikana. Nyt olen kerännyt tänne 12 kuvaa noista töistä. Seuraavaksi lähden etsimään Edelfeltin tekstejä ateljeesta ja ensimmäisen kesän tunnelmista, Syrjäläinen kertoo.

Ateljee oli taiteilijalle rakas, ja hän oli haaveillut siitä pitkään.

– Edelfelt kirjoitti äidilleen 1881 Pariisista, että "kyllä minä jonkinlaisen ateljeen sinne Haikkooseen tarvitsisin. Sellainen markkinakojukin, tiedättehän, kävisi". Hän maalasi Haikkoossa neljä kesää ulkona ennen ateljeen valmistumista.

Albert Edelfelt oli 29-vuotias, kun ateljee vihdoin valmistui.

– Tämän ateljeen merkitys oli hänelle valtava. Täytyy muistaa, että täällä syntyi yhteensä peräti 220 maalausta, joissa Haikkoo tai Porvoo oli aina esille. Me porvoolaiset voisimme todella röyhistää rintaamme, että meillä on täällä edelleen tällainen ateljee, Syrjäläinen toteaa.

Syrjäläinen sanookin, että ateljeen 140-juhlavuoden kokoaminen tuntuu lähes pakahduttavalta.

– Tämä on kuin aikamatka, jossa pääsen sukeltamaan Edelfeltin maisemaan ja tunnelmiin 140 vuoden taakse!

Maalauksen veneen kaltainen puuvene kruunaisi juhlavuoden.

– Maalauksen veneessä on mastokin. Ei haittaa, jos sellaista ei ole. Voimme sitten kamofleerata sitä tarpeen mukaan, kunhan vene muuten muistuttaisi maalauksen venettä, Syrjäläinen toivoo.

Jos tiedät sopivan veneen, siitä voi laittaa tietoja sähköpostitse albert-edelfeltin.saatio@pp.inet.fi.