Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kehottaa kuluttajia harkitsemaan tarkkaan, kannattaako huonekaluja tilata Sisuste Peltoniemeltä. Yritys myy muun muassa kalliita sänkyjä.
Kuluttajaneuvontaan on tullut Sisuste Peltoniemestä jo lähes 300 valitusta. Tämä on huonekalualalla poikkeuksellisen paljon.
Kuluttajien mukaan yrityksen toimitukset viivästyvät säännönmukaisesti, vaikka ostaja on usein maksanut tuotteen jo tilaushetkellä. Peruutetuista tilauksista ei ole palautettu rahoja tai rahojen palautuksissa on kestänyt huomattavan pitkään. Kuluttajien on lisäksi ollut vaikea saada ongelmia selvitettyä yrityksen asiakaspalvelun kanssa. Myös kuluttajaneuvonnalla on ollut hankaluuksia saada yhteyttä yritykseen.
Sisuste Peltoniemi markkinoi edelleen näkyvästi tuotteitaan muun muassa erilaisilla rajoitettujen erien kampanjoilla, joissa kehotetaan kuluttajia tekemään ostopäätös nopeasti.
Kuluttajat ovat raportoineet ongelmista myös Vita Talalay Finland Oy:n kanssa. Yritys valmistaa Freya Beds -sänkyjä, joita Sisuste Peltoniemi myy.
KKV muistuttaa, että viivästys tuotteen toimituksessa on sopimusrikkomus. Jos tavaran toimitusajasta ei ole nimenomaisesti sovittu, kuluttajan pitää saada tavara ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä.
Jos tavaran toimitus viivästyy, ostajalla on oikeus olla maksamatta ja vaatia, että myyjä toimittaa tavaran. Jos toimitus viivästyy kohtuuttomasti, voi vaatia kaupan purkua ja rahojaan takaisin. Luottosopimuksella rahoitetusta ostoksesta rahanpalautusvaatimuksen voi esittää myös luottoyhtiölle.
Kuluttajalla voi myös olla oikeus korvaukseen viivästyksen hänelle aiheuttamista vahingoista.