Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Poliisi vahvistaa: "Toinen kuolonkolarin osapuolista ajoi päin punaista" – Porvoon turmaristeyksen liikennevalot olivat surmayönä päällä normaalisti

Porvoossa perjantain ja lauantain välisenä yönä kahden ihmisen hengen vaatineessa kolarissa on ajettu risteykseen punaisen valon palaessa. Kaupungin liikenneinsinööri Hanna Linna-Varis vahvistaa, että liikennevalot oli kytketty päälle.

– Olemme tarkistaneet asian, ja valot olivat tuolloin normaalisti päällä. Kyseisessä risteyksessä liikennevalot ovat toiminnassa ympärivuorokautisesti, Linna-Varis kertoo.

Poliisi epäilee 18-vuotiaan miehen ajaneen Läntistä Mannerheiminväylää huomattavaa ylinopeutta. Miehen ajama auto törmäsi Hornhattulan suunnasta tulleeseen autoon, jossa olleet 20- ja 26-vuotiaat miehet kuolivat.

18-vuotiaan kuljettajan kyydissä oli seitsemän 16-vuotiasta nuorta. Kaikki autossa olleet loukkaantuivat.

Siihen, kumpi autoista ajoi punaisia päin, poliisi ei ota kantaa.

– Asiaa tutkitaan emmekä pysty sitä vielä varmuudella sanomaan, komisario Freddie Cederlund Itä-Uudenmaan poliisista kertoo.

Porvoon kohtalokkaan turman uhrit olivat paikalliset 20- ja 26-vuotiaat miehet – 18-vuotiasta toisen auton kuskia epäillään kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta

Vastuu turmaristeyksen liikennevaloista ei ole kovin yksiselitteinen. Läntinen Mannerheiminväylä Mannerheiminkadun sillan itäpäästä länteen on valtion maantietä ja Uudenmaan ELY-keskuksen hallinnassa, mutta liikennevalot tällä jaksolla ovat Fintrafficin omistamia ja hallinnoimia. Kunnossapitotehtävät valoista on kuitenkin osin kaupungilla.

– Päivittäistä hoitoa, kuten lamppujen vaihtoa, Linna-Varis toteaa.

– Suuremmat järjestelmäviat korjaa laitevalmistaja.

Normaalisti turmaristeyksen liikennevalot palavat punaisina molempiin suuntiin. Järjestelmä herää, kun risteystä lähestyvä ajoneuvo ajaa asfalttiin upotettuun anturiin.

– Tuossa kohdassa on 60 km/h rajoitus, joten tunnistimet on sijoitettu melko kauas, Linna-Varis sanoo ja lisää:

– Liikennejärjestelmä lähtee aina siitä, että kuljettaja ajaa rajoituksen mukaisesti.

Komisario Cederlundin mukaan tunnistusjärjestelmä toiminee samalla tavalla oli nopeus mikä tahansa.

– Järjestelmä perustuu magneettiin tai painoon, joten mutu-tuntumalla voisi sanoa, että samalla tavalla se toimii, olipa ajoneuvon vauhti mikä tahansa. Eri asia on tietysti, mikäli auto ei aja antureiden päältä.

– Niiden ajoitus on asetettu vallitsevan nopeusrajoituksen mukaisesti. Jos siis ajaa runsasti ylinopeutta, ei valoa ehdi vaihtua vaikka muuta liikennettä ei olisikaan.

Läntisen Mannerheiminväylän perjantaiöinen kolari vaati toisenkin uhrin

Porvoon turmasuoralle ei ole tulossa nopeusvalvontakameraa – yhden valvontapisteen hinta on noin 20 000 euroa

Raju kolari Porvoossa: yksi kuoli, yhdeksän loukkaantui – loukkaantuneista kolme löytyi toisen auton takaluukusta

”Tässä on hieman shokki päällä” – lauantaiyönä sattunut kuolonkolari kosketti laajasti Porvoon ja Askolan asukkaita