Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pala merenkulun historiaa on kaupan Haikkoonselällä – valtion Arctia myy vanhan Porvoon luotsiaseman vapaa-ajan asunnoksi

Porvoossa on kaupan vapaa-ajan asunnoksi todellinen harvinaisuus: Haikkoon Hermanninsaaren edustalla Björkholmin saaressa sijaitseva entinen Porvoon luotsiasema.

Museoviraston mukaan kyseessä on Suomenlahden parhaiten rakennusajankohtansa asussa säilynyt luotsivartiotupa. Se on luokiteltu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin ja säilytettäväksi.

Luotsiaseman omistaa valtion Arctia, joka tunnettiin aiemmin merenkulkuhallituksena. Saari on toiminut aktiivipalveluksensa jälkeen Arctian henkilökunnan virkistyspaikkana.

– Luotsiaseman jokerina on, että oikein kukaan ei tiedä siitä. Se on saanut olla omissa oloissaan, vaikka se on huippupaikalla Porvooseen johtavien vesiväylien risteyspaikassa. Aivan saaren edestä vesiliikenne ei kulje, vaan suojana on kivikkoa, kohdetta myyvän Kiinteistötoimisto Pasi Volasen toimitusjohtaja Risto Volanen sanoo.

Hintapyyntö kohteesta on 695 000 euroa.

Vaikka Björkholmen on runsaan hehtaarin kokoinen saari, sinne pääsee autolla puomin takaa aukeavaa omaa pengertietä pitkin.

Tien päässä aukeaa kallion laella luonnonkivisokkelille rakennettu männikön ympäröimä korkea hirsitalo, jossa on Museoviraston sanoin "rikkaasti jäsennöity, nikkarityylinen julkisivulaudoitus ja erikoinen taitekatto".

Alkuperäisessä hahmossa kahdessa kerroksessa olevat 92 neliön asuintilat käsittävät pienen tuvan ja kamarin sekä kaksi makuuhuonetta yläkerrassa.

Myös osa kiinteästä sisustuksesta on säilynyt käyttöajan asussaan uunia ja puuhellaa myöten. Vanhaan rakennuskantaan kuuluu lisäksi vuonna 1899 rakennettu purjevaja. Pihapiirissä on myös sauna sekä rannassa betoniponttonilaituri ja osa vanhaa luotsilaituria.

Luotsiasemalla tehtiin vuosina 2015–2017 isolla rahalla Arkkitehtitoimisto Sarpanevan suunnittelema ja Consti-yhtiöiden toteuttama peruskorjaus kulttuurihistorialliset arvot säilyttävällä ja historialliset ominaispiirteet palauttavalla tavalla.

Samalla rakennus liitettiin Hermanninsaareen kunnallistekniikkaan ja sinne tehtiin modernit pesutilat.

Luodon kivinen ranta on yksi alueen harvoista rannoista, jotka eivät ole kasvaneet kokonaan umpeen ruovikkona. Museovirasto totesi vuosituhannen alussa, että maisemanhoidon suosituksena on luotsiaseman maisemallisesti näkyvän aseman palauttaminen. Tässä voi olla kannustetta tulevalle omistajalle.

Björkholmen on myös osa merenkulun historiaa, sillä Porvoon läntisen ulkosaariston historia ja asutus liittyvät luotsaustoimintaan. Onaksen talonpojilla oli luotsausvelvollisuus jo 1600-luvulla.

Ison vihan jälkeen luotsilaitos organisoitiin uudelleen, ja Porvoon Haikkoon selällä olevasta satamasta lähteviä aluksia varten perustettiin uusi luotsiasema.

Sikosaareen luotsiasema perustettiin kaupungin läheisyydessä olevaa laivaliikennettä varten vuonna 1802. Se siirrettiin Haikkoonselän eteläpäähän Björkholmeniin, joka oli silloin pieni luoto. Asemasta rakennettiin poikkeuksellisen kookas ja korkea, ja se toimi merimaisemassa maamerkkinä. Vuodesta 1920 alkaen siitä käytettiin nimitystä Porvoon luotsiasema.

Haikkoonselän merenkulun vähentyessä ja rajoittuessa puutavaran lastaukseen luotsiasema siirrettiin Emäsaloon ja Tolkkisiin teollisuussataman lähelle, ja 1960-luvulla edelleen Kilpilahden öljytankkeriväylän lähelle. Björkholmenista rakennettiin pengertie ja ajoyhteys Hermanninsaareen vasta luotsien poistuttua.

Porvoon Pellingin entinen luotsiasema myytiin viime vuosikymmenen lopulla.