Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vanhan Porvoon silta remonttiin aikaisintaan huhtikuussa – vesilupa jumiutui avi:in

Kesällä Porvoossa eläteltiin toivoa, että Vanhan Porvoon sillan peruskorjaaminen – käytännössä uudelleen rakentaminen – voisi alkaa vielä loppuvuonna, mutta tämä osoittautui turhan optimistiseksi arvioksi. Nyt on todennäköistä, että työt voivat alkaa aikaisintaan kevään korvilla.

Porvoon kaupungin puolesta kaikki on valmista, mutta viivästyksen syy on vesiluvan puuttuminen. Se on ollut Etelä-Suomen aluehallintoviraston käsittelyssä jo yli vuoden.

Kaupunki on kysellyt avi:sta aikataulua, mutta vastaus on ollut ympäripyöreä ”loppuvuoden aikana”.

– Katusuunnitelma on lainvoimainen, rakennussuunnitelmat ovat valmiit, rakennuttajakonsultti, valvoja ja turvallisuuskoordinaattori on valittu. Urakkakilpailutusasiakirjojen laadinta on alkamassa, mutta niidenkin laadintaan tarvitaan tietoomme vesiluvan ehdot. Vuosi on jo lopuillaan, joten kilpailutusta ei millään enää saada käyntiin ennen vuodenvaihdetta, Porvoon kuntatekniikan suunnittelupäällikkö Elina Leppänen kertoo.

Avi on lupaillut vesilupaa kaupungille "loppuvuonna".

Vanhan Porvoon sillan urakan ajaksi jonkin matkaa sen eteläpuolelle rakennetaan väliaikainen terässilta kevyelle liikenteelle, jotta matkailu häiriintyisi mahdollisimman vähän.

Sen rakentaminen sisällytetään Vanhan sillan urakkaan, eli rakentamisen aloitus on kiinni urakan aloitusajankohdasta ja terässillan osien toimitusajoista.

– Jos urakan kilpailutus saadaan käyntiin tammikuun aikana ja urakkalaskenta-aika kestää helmikuun loppuun, voitaneen valintapäätös viedä maaliskuun lopun kaupunkikehityslautakuntaan, ja urakka voi siinä tapauksessa käynnistyä vielä huhtikuun puolella. Eri vaiheiden viivästykset tietysti muuttavat aikataulua, Elina Leppänen toteaa.

Vanhan sillan uudelleen rakentaminen on ensi vuonna kaupunki-infra -nimiseksi toimialueeksi muuttuvan kuntatekniikan suurin perusparannuskohde. Sille ei ole talousarvioesityksessä yksilöityä määrärahaa, eikä kustannuksia tiedetä ennen kilpailutusta.

Töiden on arvioitu kestävän noin vuosi, mutta urakan todellista kestoa on vaikea arvioida. Arkeologi valvoo töitä, joten yllätyksiä voi tulla, jos kulttuurihistoriallisesta ympäristöstä saadaan päivänvaloon historiallisesti merkittäviä löytöjä. Myös rakennusmateriaalien saatavuudessa saattaa tulla viivästyksiä.

Veneliikenne on töiden ajan mahdollista sillan kohdalla. Ranta-alueella pysäköintialueet säilyvät pääsääntöisesti nykyisinä.

Useiden kuntotutkimusten perusteella nykyisen sillan kunto on todettu heikoksi. Sillan maatuet ovat liikkuneet, joten ne puretaan ja rakennetaan uudelleen. Myös nykyinen teräspalkkisilta puretaan ja korvataan uudella liimapuurakenteisella palkkisillalla.

Nykyinen 38-metrinen silta on valmistunut 1954. Sillan tukien kivirakenteissa on osia vuoden 1860 sillasta. Samalla paikalla on ollut silta 1400-luvulta lähtien.