Alkossa tapahtui viime vuonna historiallinen käänne, sillä valkoviinien suosio ohitti punaviinien myynnin. Alko kertoo ilmiöstä tiedotteessaan.
Vuonna 2022 valkoviinejä myytiin 20,7 miljoonaa litraa ja punaviinejä 20,4 miljoonaa litraa. Alkon mukaan yksi syy valkoviinien suosioon löytyy jo pitkään vallinneesta keveydentrendistä. Myös punaisen lihan kulutuksen väheneminen saattaa näkyä punaviinien kulutuksessa. Edellisen kerran suomalaiset nauttivat valkoviiniä punaviiniä enemmän yli 20 vuotta sitten, vuonna 2001.
Alkon kaikkien juomien myynti laski viime vuonna kymmenisen prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2022 Alkosta ostettiin 80,3 miljoonaa litraa juomia, kun edellisvuonna juomamenekki oli noin 89 miljoonaa litraa.
– Verrokkivuoden 2021 myynneissä näkyy meillä koronan vaikutus. Viime vuonna koronapandemiaan liittyvien rajoitusten purkaminen palautti arviomme mukaan alkoholin myyntiä ravintola-anniskeluun ja matkailun lisäännyttyä myös alkoholin matkustajatuonti on lähtenyt kasvuun. Tämä näkyy meidän myynnissämme, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen tiedotteessa.
Viinien myyntilitrat laskivat noin 11 prosenttia, väkevien 7 prosenttia ja panimotuotteiden 10 prosenttia. Alkoholittomien myynti oli edellisvuoden tasoa. Punaviinien myynti laski 12 prosenttia, valkoviinien 10 prosenttia ja roseeviinien 15 prosenttia. Kuohuviinien kysyntä laski 11 prosenttia ja samppanjoiden 15 prosenttia.
Pennasen mukaan taloustilanne – heikentynyt kuluttajien ostovoima ja yleinen hintojen nousu – ei näy Alkon viime vuoden myyntiluvuissa.
– Tuotteiden hintojen nousu on meillä Alkossa ollut hyvin maltillinen, hieman reilut kaksi prosenttia. Asiakkaiden keskiostoissa ei ole juuri muutosta vuoteen 2021 verrattuna, Pennanen sanoo tiedotteessa.
Asiakaskäyntejä Alkossa oli vuonna 2022 reilut 52 miljoonaa, joka on kuusi prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Alkon myynnin kautta kertyi yhteensä 884 miljoonaa euroa alkoholi- ja arvonlisäveroa.