Porvoon Energialla on osa joulukuun sähkölaskuista vielä toimittamatta. Tämä johtuu yhtiön mukaan tietojärjestelmäongelmasta, jonka puolestaan aiheutti nopealla aikataululla toteutettu tilapäinen arvonlisäalennus.
Laskutuspäällikkö Alexander Lökforsin mukaan on loppuvuoden lasku saamatta prosentuaalisesti runsaalla 15 prosentilla asiakkaista. Porvoon Energialla on noin 38 000 asiakasta.
– Noin 6000 riviä on koko asiakasmäärästä, mitä pitää vielä laskuttaa. Nyt tänään on tosin jo yksittäisiä laskuja saatu lähtemään, mutta massaa ei ole vielä päästy laskuttamaan, hän lisää.
Tammikuun alussa sähköyhtiössä oli katkos Online-palvelussa, jossa kuluttajat eivät päässeet näkemään ajantasaisia kulutustietojaan. Tämä ongelma on Lökforsin mukaan lähes kokonaan korjattu ja sitä ilmenee enää vain osalla pientuotannon netotuksen kaikkiaan noin tuhannesta asiakkaista. Nämä ovat talouksia, joilla on esimerkiksi aurinkopaneleita tai omaa tuulivoimaa käytössä.
– Valtaosalla se on siis kunnossa. Pientuotannon netotuksessa oli häiriöitä ja siellä on vieläkin pieni prosentti asiakkaita, joilla Online-palvelu ei toimi. He ovat niitä, joilla oli tuotanto- ja kulutuspaikkapäivityksiä vuoden vaihteessa. Pientuotannon netotus siirtyi vuoden vaihteessa datahubiin ja siitä johtuen on joku bitti poikittain, mitä tietojärjestelmätoimittaja yrittää korjata, Lökfors selventää.
Korjattu 12.1. kello 16.27 prosenttilukema ja PBE:n asiakasmäärä, joka on 38 000, eikä 35 000.