Finnair ei ulkoistakaan Thaimaan- ja Pohjois-Amerikan-reittiensä matkustamopalvelua.
Finnair ilmoitti ulkoistusaikeistaan marraskuussa ja aloitti asiasta muutosneuvottelut. Nyt yhtiö on päässyt matkustamohenkilöstönsä kanssa sopuun säästöohjelmasta, jolla ulkoistukset vältetään. Ohjelma on voimassa vuoden 2025 loppuun saakka.
Henkilöstöjohtaja Johanna Karppi sanoo tiedotteessa olevansa iloinen sovun löytymisestä sekä työpaikkojen säilymisestä.
– Koronapandemian ja Venäjän ilmatilan sulkeutumisen aiheuttama kaksoiskriisi iski merkittävästi Finnairin talouteen, ja nämä sopimukset osaltaan tukevat tärkeää tavoitettamme palauttaa kannattavuus.
Matkustamohenkilöstön säästösopimuksessa on muutoksia esimerkiksi pitkistä lennoista maksettaviin lisiin ja miehistöhotelleja koskeviin ehtoihin.
Jo aiemmin Finnair on sopinut säästöistä lentäjien, ylempien toimihenkilöiden ja insinöörien kanssa sekä Japanin ja Korean asemapaikan matkustamopalveluhenkilöstön kanssa.
Koska sopimus syntyi, matkustamohenkilöstö pääsi mukaan henkilöstön palkitsemisohjelmaan vuosille 2023–2025. Palkkio maksetaan osallistujille vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä, jos Finnair saavuttaa ohjelmassa määritellyn liikevoittotavoitteen.
Finnairin matkustamopalvelussa työskentelee Suomessa noin 1 750 työntekijää.
Säästösopimuksen yhteydessä sovittiin myös, että Finnairin matkustamohenkilöstöön Suomessa sovellettavan työehtosopimuksen voimassaoloa jatketaan vuodella eli 31.1.2025 saakka.
Lisäksi on saavutettu neuvottelutulos vuosien 2023 ja 2024 palkkaratkaisusta, joka noudattaa yleistä teknologiateollisuuden linjaa. Hallintojen pitää vielä hyväksyä palkkaratkaisu.