Helsingin kauppatorin laidalla sijaitseva 115-vuotias Havis Amanda -veistos korjataan vapun jälkeen. Huonoon kuntoon päässyt "Manta" on porvoolaisen kuvanveistäjä Ville Vallgrenin kuuluisin teos.
– Manta on pahasti kallistunut, emmekä tiedä tarkkaan, mistä kallistuminen johtuu tai missä kohdassa vika on. Lisäksi teoksessa on tosi pahoja halkeamia. Olemme olleet siitä huolissamme jo pitkään, Helsingin taidemuseon julkisen taiteen konservaattori Polina Semenova kertoo.
Ohutkuorinen pronssipatsas lepää hyvin todennäköisesti vain oman kuorensa varassa.
Patsaan todellinen kunto paljastuu vasta, kun se puretaan ja kuljetetaan saneerattavaksi Helsingin taidemuseon kokoelmakeskukseen. Korjaukseen osallistuu moniammatillinen työryhmä, jossa on mukana muun muassa konservaattori ja metallialan asiantuntija.
Semenova kertoo, että teos kuljetetaan konservoitavaksi osissa. Alustavan suunnitelman mukaan keskiosa puretaan kolmeen osaan.
– Siinä on neito, ylämalja, jonka päällä neito seisoo sekä jalusta. Käytännössä näemme vasta siirtopäivänä, miten sen purkaminen onnistuu, sillä sitä ei ole koskaan ennen purettu, Semenova kertoo.
Myös neitoa ympäröivät, suihkulähteen reunoilla olevat merileijonapatsaat lähtevät konservoitaviksi.
– Teoksen pronssiosiin tehdään pintakonservointi ja lisäksi keskiosan patsaan sisälle pyritään tekemään jonkinlainen tukirakenne, joka vähän vakauttaisi teosta ja turvaisi sen tulevaisuuden. Se on ontto, ja tukirakenteesta huolimatta tulee säilymäänkin onttona. Kiipeilynkestävää siitä ei ole tarkoitus tehdä, eli kiipeily on kielletty jatkossakin, Semenova kertoo.
Havis Amanda on päätetty pitää paikoillaan vielä vappuun asti, jotta se voidaan lakittaa perinteisin menoin.
– Vappu on sujunut Mantan osalta yleensä aika hillitysti. Se on kontrolloitu tapahtuma, mitä ei pidetä suurena riskinä. Urheilutapahtumat ovat Mantan suurin uhka, Semenova sanoo.
Semenova toivoo, että korjattu ja vahvistettu Manta saataisiin takaisin paikoilleen vapuksi 2024.
– Mutta aika näyttää. Voi mennä kauemminkin, sillä Mantan konservointi on osa laajempaa kauppatorin perusparannusta.
Tulevaisuutta varten Mantan ympärille suunnitellaan Semenovan mukaan erityinen tapahtumasuoja, joka todennäköisesti otetaan käyttöön suurten tapahtumien aikaan sitten, kun teos palautuu paikoilleen.
1908 paljastettu Havis Amanda oli Suomen ensimmäinen julkinen taideteos, joka asetettiin esille ainoastaan silmän iloksi, eikä kenenkään muistoksi.
Ville Vallgren oli esitellyt teoksen Pariisin Salongissa 1907, jossa se hurmasi taidekriitikot niin, että sen sanottiin sopivan jopa Pariisin Champs Elyseélle. Helsingin tilaama teos kuitenkin kuljetettiin höyrylaivalla Helsinkiin, missä siitä syntyi valtava kohu. Etenkin naisasialiike reagoi alastomuuteen hyvin voimakkaasti. Kauneutta rakastanut Vallgren loukkaantui kohusta syvästi.
Taiteellisen arvonsa lisäksi suihkulähdekokonaisuus on kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti erityisen merkittävä. Teoksen pienoismalli on Porvoon museon kokoelmissa.