Tämän vuoden Tunturirallissa hyvä edustus itäiseltä Uudeltamaalta – Eerik Pietarinen, Riku Tahko ja Jussi Lindberg starttaavat kisaan podium mielessä

Legendaarinen Arctic Lapland Rally, eli tuttavallisemmin Tunturiralli, avaa tämän vuoden rallin SM-sarjan.

Porvoonseudun Urheiluautoilijoiden Arto Soininen (vas.) ja Riku Tahko ovat innoissaan SM-sarjan ensimmäisestä osakilpailusta. Kumpikin aikoo ajaa kauden aikana kaikki SM-sarjan osakilpailut. Toni Degerlund

Toni Degerlund

Rallipiireissä Tunturiralli tiedetään haastavana kilpailuna, sillä olosuhteet voivat muuttua nopeastikin saman päivän aikana. Arctic Lapland Rally on käytännössä ainoa rallin SM-sarjaan kuuluva kilpailu, jossa ajetaan lumella sekä jäällä. Vuosien varrella Rovaniemellä onkin nähty liuta kuljettajasuuruuksia, jotka ovat saapuneet kokeilemaan taitojaan haastavissa olosuhteissa. Tänäkin vuonna lähtöviivalla nähdään muun muassa maailmantähdet Valtteri Bottas ja Kalle Rovanperä, jotka kumpikin lähtevät matkaan WRC-luokan autoillaan. Mukana on myös liuta itäuusmaalaisia rallikuskeja, jotka lähtevät tosi mielessä SM-sarjan ensimmäiseen osakilpailuun.

Sipoon Autokerhon (SiAk) Eerik Pietarinen on tuttuun tapaan jälleen mukana Tunturirallissa ja SM-sarjassa SM1-luokassa Skoda Fabia R5 EVO:llaan. Pietarinen voitti Arctic Lapland Rallyn ja SM1-luokan Suomen mestaruuden vuonna 2018. Sipoolaisen kartanlukijana kisassa on Akaan Moottorimiesten (AMM) Miikka Anttila.

– Lähdemme Miikan kanssa hyvillä fiiliksillä tunturiin. Nyt alkuviikko tehdään nuotteja, ja perjantaina alkaa ralli, Pietarinen kertoo.

– Auto ja miehet ovat kunnossa. Ajoimme onnistuneet testit Hyrynsalmella pari viikkoa sitten. Tavoitteenamme on ajaa hyviä aikoja ja olla podiumilla.

– Tunturin jälkeen ajamme Mikkelin ja Ruotsin rallit talvella. Kesäkausi alkaa vastaavasti huhtikuussa.

Porvoonseudun Urheiluautoilijoiden (PoSUA) Riku Tahko palaa rallicrossradoilta takaisin rallin SM-sarjaan. Tahko ajaa kaikki SM-sarjan kisat, sekä valikoituja ralleja ulkomailla. Alla on Rally2kit -luokan MINI One -ralliauto, jolla Tahko taistelee SM2-luokan mitaleista. Tahkon kartturina toimii Lappeenrannan Rally Teamin (LprRT) Markus Soininen.

– Fiilis Tunturiralliin on todella korkealla! Viisi vuotta rallicrossin parissa olivat erittäin antoisia ja opettavaisia, mutta kyllä veri vetää takaisin rallin pariin. Ei ole Tunturirallia parempaa paikkaa aloittaa kautta, Tahko sanoo.

– Kiinnostus paluuseen kasvoi ehkä eniten siitä, että halusin oppia uuden, R-sukupolven ralliautolla ajamisen. Lähdimme kehittämään Rally2kit -luokan MINIä, jolla keskitytään rallikoulutuksiin. Itse ajan samalla autolla rallin SM-sarjan ja Latviassa ajettavan rallin EM-sarjan osakilpailun toukokuussa. SM-sarjassa ajamme SM2-luokassa ja ERC:ssä ERC2-luokassa.

– Koska ajamme tänä vuonna koko rallin SM-sarjan, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tavoitella SM2-luokan Suomen Mestaruutta. Jotta se olisi mahdollista, on äärimmäisen tärkeää saada Tunturista hyvät pisteet.

Moottoriurheilun ja autoilun parissa elantonsa tekevä Tahko on yhteistyökumppaneiden kanssa tehnyt ison työn, jotta paluu ralliin onnistuisi. Paluulle ralliin tuntuu selkeästi olevan tilaus, sillä viime kesän ja syksyn aikana ajetut testikisat nostattivat huomiota ja kiinnostusta myös kannattajissa ja seuraajissa.

– Kun ralliin paluusta alettiin syksyllä herkutella, ja pari kisaa ajettiinkin, niin huomasin, että vuorovaikutus fanien ja seuraajien kanssa kasvoi merkittävästi.

MM-rallit saavat vielä odottaa. Tahko jatkaa Yle Ralliradion asiantuntijana. Viimeisen kahden Suomen MM-rallin avauserikoiskokeella näytösluonteisesti ajaneen Riku Tahkon polte ajaa koko ralli kaudella 2020 oli suunnittelupöydällä vielä vuodenvaihteeseen saakka. Tahkon suunnatessa katseensa SM-sarjan lisäksi ulkomaankisoihin, on tuosta ajatuksesta luovuttu ja porvoolainen löytyy suuren suosion saavuttaneen Ylen Ralliradion asiantuntijakommentaattorina.

– Haaveenani oli ja on edelleen ajaa Neste Rallissa. Ensi kaudella MM-sarjan luokkajaolla joutuisimme ajamaan R5-luokan autojen kanssa samassa luokassa, joka tarkoittaa, että antaisimme melko paljon tasoitusta kaluston puolesta, Tahko kertoo.

– Päätöstä tehdessämme, kävimme Yle Jyväskylän Arvo Vuorelan kanssa kaikkiaan 30 sekunnin tiukat neuvottelut jatkostani. Saamani positiivinen palaute ja se, että uudestaan mukaan pyydetään, tekee helpoksi päätöksen jatkaa Ralliradiossa. Vuoden 2020 Suomen MM-rallin juhlakilpailussa en siis kilpaile numerot kyljessä, vaan toimin kommentaattorina seitsemäntenä vuotena peräkkäin.

Tahkon seurakaveri, Arto Soininen kaasutteli viime syksynä ensimmäisen Neste Rallinsa tehdasrakenteisella Ford Fiesta R5 -ralliautolla. Auton hän hommasi viime kesänä kaverinsa Tero Nikkisen kanssa Ruotsista. Rallikärpänen iski sen verran kovaa, että nyt Soininenkin on osallistumassa kaikkiin rallin SM-sarjan osakilpailuihin SM1-luokassa. Soinisen kartturina toimii seurakaveri Sami Ryynänen.

– Auto pitäisi olla hyvässä kunnossa, ja olemme ehtineet ajamaan vähän testejäkin. Odotan innolla ensimmäistä talvirallia, ja lähden hyvällä fiiliksellä kisaan, Soininen kommentoi.

– Nuotin kanssa on vielä opeteltavaa, mutta tavoite on ajaa kovaa ja ehjänä maaliin. Pääasia olisi ajaa ehjä kisa, ja saada kokemusta.

SiAk:n Jussi Lindberg on testannut täyttä häkää alkuvuodesta lähtien Mitsubishi Lancer Evolution IX:taan. Lindberg kaasuttelee Tahkon tapaan SM2-luokassa, ja osallistuu kaikkiin SM-sarjan osakilpailuihin. Lindbergin kartturi on PoSUA:n Tuuka Tyyskä.

– Lähdemme hyvällä fiiliksellä Tunturiralliin, ja auto tuntui jo testeissä tosi hyvältä, Lindberg kertoo.

– Ehdimme ajella uudella autollamme noin 80 kilometriä testejä, ja nyt olemmekin jo täällä Rovaniemellä tekemässä nuotteja.

– Tavoitteenamme on ajaa mahdollisimman fiksusti, ja saada hyvä sijoitus. Kolmen sakissa olisi tarkoitus kuitenkin olla. SM-sarjan lisäksi, kauden aikana on tarkoitus ajaa muutamia pienempiäkin kisoja.

AL-Myrskylän Juha Karjalainen ottaa osaa Tunturiralliin SM4-luokassa Volkswagen Pololla. Karjalaisen kartturina toimii Pirkanmaan Kartingin Jani Joensuu. PoSUA:sta mukana ovat vastaavasti myös Jari Rajala (kartturi Pohjois-Hämeen Urheiluautoilijoiden Juha-Pekka Perämäki) SM1-luokassa Mitsubishi Lancer Evolution IX:lla, Asko Heikkilä (kartturi Lahden Urheiluautoilijoiden Aleksi Ihalainen) Seniori 50 v/4WD-luokassa Mitsubishi Lancer Evolution IX:lla ja Ilkka Manninen (kartturi tytär Sanna Manninen) Seniorit 50 v/2WD-luokassa Citroën Xsara:lla. Heikkiä osallistuu Tunturiralliin ensimmäistä kertaa, ja tavoitteena onkin vain päästä maaliin. Mannisilla on sen sijaan jo entuudestaan kokemusta kisasta ja matkaan on tarttunut palkintosijoituksiakin.

– Kun Citroënilla ajetaan, niin haastamme myös Citroënilla ajavan Valtteri Bottaksen Tunturirallin merkkimestaruuteen, Ilkka Manninen naureskelee.

Neljässä luokassa ajettavan kuljettajien ja kartanlukijoiden mestaruuden lisäksi rallissa ajetaan myös tiimien mestaruudesta. Tiimimestaruudesta kilpaillaan kahden autokunnan joukkueilla. Kilpailijoiden saavuttamat henkilökohtaiset pisteet lasketaan yhteen tiimin hyväksi. Yksi tiimeistä on Porvoon Autopalvelu. Sen väreissä ajavat hallitseva SM3-luokan Suomen mestari Sami Pajari (Heinolan Urheiluautoilijat) ja SM2-luokan hopeamitalisti Ville Hautamäki (Järviseudun Urheiluautoilijat). Tiimissä kaasuttelevat Pajarin ja Hautamäen lisäksi myös Jari Rajala ja Jussi Lindberg.

– Ajatus siitä, että Porvoon Autopalvelu lähtisi kamppailemaan rallin SM-sarjan tiimimestaruudesta, syntyi käytännössä loppuvuodesta 2019, Porvoon Autopalvelun toimitusjohtaja Tomi Vilenius kertoo.

– Kun en enää itse aja, halusin jollain tavalla kuitenkin olla mukana kilpailujännityksessä ja rallin SM-sarjassa. Ralli on lähellä sydäntäni, ja koska moni kuljettaja on lähestynyt meitä etsiessään tukijaa, koen, että on hienoa olla lajissa mukana tällä tavalla.

Arctic Lapland Rally käynnistyy tulevana perjantaina 17.1. kello 12 Rovaniemen Lordin aukion seremoniallisessa lähdössä, josta kilpailijat suuntaavat perjantain viidelle erikoiskokeelle. Lauantaina kaasutellaan vielä toiset viisi erikoiskoetta. Tunturiralli päättyy Niskavaaran E10-erikoiskokeelle, jossa viimeiset autot pitäisi saapua maaliin hiukan ennen iltakymmentä. Tunturirallia on ajettu vuodesta 1966 lähtien. Ensimmäisen Tunturirallin voitti Kari O. Sohlberg. Tällä hetkellä kaikki ralliin osallistuvat kuskit ovat karttureineen tekemässä nuotteja perjantaina alkavaa rallia varten.

Osanottajat

SM1: Eerik Pietarinen (SiAk) / Miikka Anttila (AMM) – Skoda Fabia R5 EVO, Arto Soininen (PoSUA) / Sami Ryynänen (PoSUA) – Ford Fiesta R5, Jari Rajala (PoSUA) / Juha-Pekka Perämäki (P-HUA) – Mitsubishi Lancer Evolution IX.

SM2: Riku Tahko (PoSUA) / Markus Soininen (LprRT) – Mini One, Jussi Lindberg (SiAk) / Tuuka Tyyskä (PoSUA) – Mitsubishi Lancer Evolution IX.

SM4: Juha Karjalainen (AL-Myrskylä) / Jani Joensuu (PirKa) – Volkswagen Polo.

Seniorit 50 v ja yli, 4WD: Asko Heikkilä (PoSUA) / Aleksi Ihalainen (LahUA) – Mitsubishi Lancer Evolution IX.

Seniorit 50 v ja yli, 2WD: Ilkka Manninen (PoSUA) / Sanna Manninen (PoSUA) – Citroën Xsara 2 VTS 2.0L 16V.

www.arcticrally.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.