Ministeri Lauri Tarasti: Huippu-urheilulaki ei tarpeen, lisäykset liikuntalakiin riittävät

Lauri Tarasti pitää selvityksessään kiinni Suomen urheilun perusrakenteesta, jonka mukaan valtio luo edellytyksiä, mutta itse toiminta tapahtuu liitoissa, seuroissa ja muussa kansalaisjärjestöissä. Martti Kainulainen / LEHTIKUVA

STT

Huippu-urheilulain tarpeellisuutta selvittänyt ministeri Lauri Tarasti ei pidä erillistä lakia huippu-urheilusta tarpeellisena. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta asiaa selvittänyt Tarasti katsoo, että liikuntalakiin tehtävät lisäykset riittävät.

– Erillinen huippu-urheilulaki ei nykyoloissa ole tarpeellinen eikä tarkoituksenmukainen. Syyt ovat monet. Miten huippu-urheilulaki ja liikuntalaki järjestettäisiin keskenään? Mihin lakiin kuuluisivat lajiliitot ja seurat, joissa suurin osa huippu-urheilun käytännön työstä tehdään? Tarasti kirjoittaa tänään julkaistussa selvityksessä.

Tarasti pitää selvityksessään kiinni Suomen urheilun perusrakenteesta, jonka mukaan valtio luo edellytyksiä, mutta itse toiminta tapahtuu liitoissa, seuroissa ja muussa kansalaisjärjestöissä.

– Lisäsäännökset huippu-urheilusta ovat hyvin otettavissa liikuntalakiin. Ei ole tarkoituksenmukaista säätää kokonaan uutta lakia, jos halutut muutokset ovat tehtävissä voimassa olevaan lakiin, Tarasti kirjoittaa.

Tarasti muistuttaa, että Olympiakomitea edustaa nykyisin koko liikuntaa, ei vain huippu-urheilua.

– Olen kyllä itse pitänyt oikeana ajatella huippu-urheilua ja ”muuta” liikuntaa erillään, sillä tavoitteet ja toiminnan kohteet ovat siinä määrin erilaisia. Tämä näkökohta saattaisi puoltaa erillistä huippu-urheilulakia, mutta järjestöllinen ”soutaminen ja huopaaminen”, mihin tässä saatettaisiin joutua, ei ole järkevää. Suomen urheilun järjestörakennetta ei tule yhtä mittaa muuttaa, Tarasti argumentoi.

Varautumista Veikkauksen tuottojen laskuun

Tarasti ehdottaa kahta lisäystä nykyiseen liikuntalakiin. Hän lisäisi säännöksen huippu-urheilun edistämisen viidestä tavoitteesta, joiden toteuttamista Olympiakomitea tukisi. Olympiakomitea mainittaisiin näin ensimmäistä kertaa liikuntalaissa.

Tarastin toinen muutosehdotus liikuntalakiin on varautumista Veikkauksen tuottojen mahdolliseen laskemiseen. Liikuntalain säännös valtionapujen suorittamisesta pääsääntöisesti rahapeliyhtiön tuotoista muutettaisiin siten, että rahapeliyhtiön tuotot ja muut valtion budjettiin otettavat määrärahat ovat tasavertaisessa asemassa.

– Se sallisi jatkaa nykyistä menetelmää, jos Veikkauksen tuotto säilyy korkeana, mutta se samalla varautuisi siihen, että näin ei käy, Tarasti perustelee.

Tarasti ehdottaa myös, että valtionavustukset urheiluakatemioille ja valmennuskeskuksille siirretään Olympiakomitean päätettäviksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö kuitenkin säilyttäisi valvontaoikeuden Olympiakomiteaan.

Selvityksen vastaanottanut tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen (kesk.) antoi ymmärtää, ettei lakimuutosten tiellä ole hänen nähdäkseen esteitä.

– Katsotaan johtopäätökset, mihin voimme ryhtyä, ja perehdymme tähän. Kyllä tässä kieltämättä on aika selvät sävelet mielessä, mutta näin minun kuuluu sanoa, Kosonen sanoi.

Urheilijoiden sosioekonomiseen asemaan liittyvät kysymykset Tarasti rajasi selvitystyönsä ulkopuolelle, koska ne eivät kuuluneet alkuperäiseen toimeksiantoon eivätkä myöskään opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaan. Tarasti odottaa hiljattain perustetun liikuntapolitiikan koordinaatioelimen ottavan asian käsittelyynsä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.