Rennosti mutta nopeasti – 800 metrin juoksu pähkinänkuoressa – kuulostaa maallikosta ehkä yksinkertaiselta, mutta laji on yksi yleisurheilun vaativimmista

Yleisurheilu: 800 metrin juoksu on yleisurheilun keskipitkä juoksulaji.

800 metrin juoksussa kierretään kaksi kertaa 400 metrin mittainen rata. Kuulostaa ehkä yksinkertaiselta, mutta laji on yksi yleisurheilun vaativimmista. Valmentaja Ari Suhonen kertoo tässä artikkelissa 800 metrin juoksumatkan eri osatekijöistä. Suhonen toimii Porvoon Akilleen 28-vuotiaan keskimatkojen juoksijan Sara Kuiviston henkilökohtaisena valmentajana.

Startti: Keskittynyt, terävä lähtö ja kiihdytys. Ennalta valittu taktiikka vaikuttaa starttiin. Koko juoksusuorituksen rakenne on erilainen esimerkiksi taktiikkajuoksussa ja aikajuoksussa.

Juoksun ensimmäinen kvartaali (ensimmäiset 200 metriä): Alussa tärkeintä on paikan haku ennen takasuoran kaarretta. Aloittaminen liian lujaa tuhlaa voimia. Siirryttäessä omilta aloitusradoilta sisäradalle saattaa syntyä ruuhkaa, ja silloin pitää osata välttää kontaktia ja tönimistä, koska ne kuluttavat voimia. Ennalta valittu taktiikka vaikuttaa paikan valintaan tässä vaiheessa.

Juoksun toinen kvartaali (200 – 400 m): Pitää pystyä juoksemaan mahdollisimman rennosti ja energiaa säästävästi, jotta jää voimia loppukiriin. Jos vauhti on hiljainen, niin juoksu ruuhkautuu, jolloin töniminen ja kaatumisriski lisääntyvät. Jos juostaan lujaa, niin mennään jonossa.

Juoksun viimeinen kvartaali (600 – 800 m): Lopussa keskeisintä on saada mahdollisimman hyvä asema loppukiriä ajatellen. Ennalta valittu juoksutaktiikka tuo loppusuorallekin eroja. Vauhtijuoksussa juostaan loppu mahdollisimman lujaa. Vaikka jaloissa olisi maitohappoa loppusuoralla, juoksun rytmi pitää pystyä pitämään samana maaliin saakka. Käsien käytöstä saa lisää voimaa juoksun loppuun.

Maali: On tärkeää tehdä oikea-aikainen heittäytyminen. Sääntöjen mukaan ”torson” pitää ylittää ensimmäisenä maaliviiva. Kuvauskulmasta riippuen torso analysoidaan rintakehästä kainalon alueelle. Kaulaa ja päätä ei lasketa maaliviivan ylitykseen. Tiukassa kisassa oikea-aikainen heittäytyminen voi ratkaista voittajan.

Luontaisesta lahjakkuudesta on suuri hyöty.

Juoksutekniset yksityiskohdat: Esimerkiksi juoksuaskel vaihtelee yksilöllisesti. Toiset ovat kanta-askeltajia ja toiset päkiäaskeltajia. Juoksuasennossa vartalon pitää olla pystyssä tai lievässä etunojassa, pää suorassa linjassa vartalon jatkona ja kasvolihakset rentoina. Kädet antavat juoksulle rytmin. Tärkeintä on juosta mahdollisimman kovaa mahdollisimman rennosti.

800 metrin harjoittelu: 800 metrillä on tyypillisesti kaksi erityyppistä juoksijaa: 400/800 metrin ja 800/1500 metrin juoksijat. Molemmat harjoittelevat myös hieman eri tavalla. 400/800 metrin juoksija harjoittelee enemmän nopeusvoittoisemmin ja 800/1500 metrin juoksija harjoittelee vastaavasti määrällisesti yleensä enemmän. Harjoitusohjelmaan kuuluu myös monipuolista voima-, hyppy- ja muuta harjoittelua juoksun lisäksi. Harjoitus jaksotetaan kilpailukauden mukaan, eli harjoittelu on aivan erilaista peruskuntokaudella, kuin kilpakaudella. Yleisesti 800 metrin juoksijan pitää kuitenkin olla nopea ja kestävä.

Huippuominaisuudet 800 metrille: Hyvä alimatkanopeus ja hyvä ylimatkakestävyys. Pitää pystyä juoksemaan mahdollisimman kovaa mutta rennosti. Laji vaatii 400 metrin nopeutta ja 1500 metrin kestävyyttä. Vauhdinjaon onnistuminen (200-400-600-800 m). Tavallisesti jokainen seuraava 200 metriä on hitaampi kuin edellinen. Toisaalta, kun juostaan sijoituksista esimerkiksi arvokisoissa, niin viimeinen 200 metriä voikin olla nopein ja juoksun keskivaihe vauhdillisesti hitain.

800 metrin juoksijan lajimenestyksen taustalla vaikuttavat samat tekijät kuin muussa huippu-urheilussa: Eniten vaikuttavat sinnikäs, säännöllinen ja optimaalinen harjoittelu sekä lapsuusajan mahdollisimman monipuolinen liikunta. Yksilön ruumiinrakenteella on merkitystä, koska sillä on vaikutusta siihen, miten lujaa ihminen pystyy juoksemaan. Juoksija voi olla pitkä tai lyhyt, mutta ruumiinrakenteen olisi hyvä olla kevytrakenteinen. Jalat olisi hyvä olla sopivassa suhteessa muuhun ruumiinrakenteeseen, eli hiukan pidemmät muuhun vartaloon nähden. Tosin 800 metrin juoksijoista löytyy poikkeuksiakin. Voima ja nopeus ominaisuuksilla juoksevat 800 metrin juoksijat voivat olla myös isoja ja vahvalihaksisia. Luontaisesta lahjakkuudesta on suuri hyöty.

Muuta oleellista: 800 metrin kilpailu voi olla vauhtijuoksu, jossa yritetään juosta ennätyksiä ja mahdollisimman kovaa loppuaikaa. Taktiikkajuoksussa juostaan sijoituksista, eikä ajalla ole suurta merkitystä. Taktisessa ja nopeatempoisessa juoksussa pitää reagoida nopeasti ja omata niin sanottua taktista silmää, joka yleensä kehittyy kokemuksen myötä. 800 metrin juoksussa tulee huomioida kanssakilpailijat, toisin kuin sellaisilla juoksumatkoilla, joissa juostaan koko kilpailu omalla radalla (esimerkiksi 100 metrin pikajuoksu). Pidemmillä juoksumatkoilla (esimerkiksi 1500 metriä) vastaavasti matkan pituus antaa jonkin verran virheitä anteeksi. Niitä ehtii korjailla. 800 metrillä yksikin pieni virhe voi maksaa paljon ajassa tai loppusijoituksessa.

Taustat

Porvoon Akilleen Sara Kuiviston kehitys 800 metrillä

2011: 2.16,99

2012: 2.08,24

2013: 2.07,90

2014: 2.06,62

2015: 2.04,78

2016: 2.04,87

2017: 2.03,87

2018: 2.02,14

2019: 2.01,85

Taustat

800 metrin ennätykset

Naisten Suomen ennätys: 2.00,59, Tuuli Merikoski-Silius, 27.6.1991, Helsinki Suomi.

Miesten Suomen ennätys: 1.44,10, Ari Suhonen, 16.8.1989, Zürich Sveitsi.

Naisten Euroopan ennätys: 1.53,28, Jarmila Kratochvílová Tšekkoslovakia, 26.7.1983, München Saksan liittotasavalta.

Miesten Euroopan ennätys: 1.41,11, Wilson Kipketer Tanska, 24.8.1997, Köln Saksa.

Miesten maailmanennätys: 1.40,91, David Rudisha Kenia, 9.8.2012, Lontoo Yhdistynyt kuningaskunta.

Naisten maailmanennätys: 1.53,28, Jarmila Kratochvílová Tšekkoslovakia, 26.7.1983, München Saksan liittotasavalta.

Miesten olympiaennätys: 1.40,91, David Rudisha Kenia, 9.8.2012, Lontoo Yhdistynyt kuningaskunta.

Naisten olympiaennätys: 1.53,43, Nadežda Olizarenko Neuvostoliitto, 27.7.1980 Moskova Neuvostoliitto.

Taustat

800 metrin juoksu

Laji on ollut nykyaikaisten olympiakisojen ohjelmassa ensimmäisistä, vuoden 1896 kisoista lähtien.

Naisten 800 metrin kilpailu oli ensimmäistä kertaa ohjelmassa jo vuoden 1928 kisoissa, mutta hengästyneet naiset aiheuttivat IAAF:n urheilujohtajissa reaktion, joka lopulta johti yli 200 metrin juoksumatkojen kieltämiseen naisilta. Olympiakisojen naisten ohjelmaan laji palasi vasta 1960 kisoissa.

Nykyaikana 800 metrin kilpailun ensimmäisen sadan metrin aikana kullakin kilpailijalla on oma rata, jota pitkin edetä. Tämän jälkeen saa siirtyä sisäradalle.

Menestyneimmät maat olympiakilpailuissa ovat olleet Yhdysvallat, Iso-Britannia ja Kenia.

Yleisurheilun MM-kilpailuissa 800 metrin juoksu on ollut kisahistorian alusta alkaen, vuodesta 1983. MM-kilpailuissa ovat parhaiten menestyneet miesten kilpailuissa Kenia ja naisten kilpailuissa Mosambik Maria Mutolan menestyksen ansiosta.

Wikipedia

Mainos: Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut