Jari-Matti Latvala kaasuttelee viikonloppuna Askolan Granit-rallissa – ralli on tämän vuoden suurin osanottomäärältään

Ralli: Askolan Granit-rallissa ajetaan neljän erikoiskokeen kansallinen ralli, joka on samalla nuorten luokan alue 8. aluemestaruuskilpailu.

Riku Tahko (vas.) ja Matias Henkola lähtevät hakemaan hyvää vauhtia viikonlopun ralliin. Tahko tosin toimiikin tällä kertaa kartturina. Mika Ollila
Toni Degerlund

Toni Degerlund

Tämän vuoden Askolan Granit-ralli on suurempi ja komeampi kuin koskaan aiemmin. Kisaan on ilmoittautunut 178 ralliautoa, joka on samalla tämän vuoden ennätysmäärä AKK:n kisoissa. Mukaan on tulossa kovia kuskeja. 18 MM-rallivoittoa ajanut Jari-Matti Latvala lähtee raivaamaan kisoissa latua numerolla yksi Historic-luokan Toyota Celicallaan kartturinsa Juho Hännisen kanssa.

Latvala on innoissaan tulevasta rallista.

– Alun perin ajattelin, että Pohjanmaa ralli jää kauden viimeksi, mutta siellä jysähti turbo heti ensimmäisessä lähdössä, enkä päässyt yhtään ajamaan, Latvala kertoo.

– Tämä jäi harmittamaan tosi paljon. Kun selasin rallikalenteria, keksin Askolan Granit-rallin, jossa olen ollut katsojana, ja kerran 0-autona. Tosin 0-autollakin homma jäi silloin kesken.

– Sen vuoksi ajattelin, että olisi kiva päästä vielä tälle vuodelle ajamaan.

– Tulen ralliin erittäin hyvällä fiiliksellä. Meidän firmallamme on Keravalla halli, jonne on helppo viedä kalusto. Konsepti on kiva, kun homma alkaa aamulla ja iltapäivällä ajetaan. Kaikki tapahtuu saman päivän aikana.

Olemme erittäin ylpeitä, kun saimme tosi hyvin osanottajia.

Mika Ollila

– Tiedän, että reitillä on tosi kovapintaiset ja leveät tiet. Nyt kun itäisellä Uudellamaalla ei enää ihan hirveästi ralleja ajeta, niin on kyllä tosi kiva päästä mukaan ajamaan.

– Olen itsekin ajanut näitä teitä vähemmän, joten siinä mielessäkin mielenkiintoinen kokemus.

Porvoonseudun Urheiluautoilijoiden (PoSUA) Riku Tahko osallistuu tällä kertaa tulevaan ralliin pelkääjän paikalta. Tahkon Rally2kit Minin puikossa on tällä kertaa Matias Henkola, ja Tahko toimii kisassa miehen kartturina.

– Olen tarjoamassa yritykseni kautta elämyksiä Matiakselle, ja valmentamassa häntä rallinmaailmaan kartanlukijan paikalta käsin, Tahko kertoo.

– Tiimini RTRC - Riku Tahko Rally Consulting tuo kisaan yhteensä seitsemän autokuntaa.

Luvassa on lähes SM-sarjan kärjen tasoista kilpailua.

Riku Tahko

– Askolan Granit-ralli vaikuttaa erittäin hienolta rallikauden päätöskisalta. Mukana on paljon autoja, joissa on hyviä nimekkäitä kuskeja, sekä ensikertalaisia.

– Luvassa onkin sekä lähes SM-sarjan kärjen tasoista kilpailua, legendojen kisaa ja ensikertalaisten selviytymiskamppailua reitin läpi. Tosi hieno juttu, ja upeaa olla meidän tiimimme kanssa mukana kaikilla meidän autoillamme.

Sipoon Autokerhon (SiAk) Jussi Lindbergin Mitsubishi Lancer Evolution IX:n nähdään myös rallissa, mutta tässäkään autossa varsinainen auton omistaja ei itse ole ratin takana. Lindbergin ralliautoa kaasuttelee Eemil Mielityinen, ja Lindberg on huoltovarikolla varmistamassa, että auto pelaa koko rallin ajan moitteettomasti. Mielityisen kartturina toimii Lindbergin kartturi, Tuuka Tyyskä.

– Eemil saattaa hyvinkin olla tämän rallin musta hevonen, sillä hän on muutamassa ajamassaan rallissa osoittanut kilpailukykyistä vauhtia Opel Corsalla sekä Ford Fiesta R5:sella, Lindberg sanoo.

– Hienoa, että Jari-Mattikin on kisassa mukana. Hän saa kilpailuun nostetta, kun on kuitenkin yksi rallin MM-sarjan kokeneimmista kuljettajista. Kisaan on muutenkin osallistumassa mielenkiintoisia ja kovia nimiä.

Kilpailun kokonaispituus on 127 kilometriä, josta erikoiskoekilometrejä on 34. Asfaltillakin ajetaan 4,5 kilometriä. Kilpailukeskuksena toimii Keuda talo Keravan keskustassa Keskikatu 3 A:ssa. kilpailu puhalletaan käyntiin kello 14. Ensimmäistä kilpailijaparia odotetaan maaliin arvion mukaan noin kello 17.49.

– Kisojen järjestelyt aloitettiin jo vuosi sitten. Ydinporukassamme on kymmenen henkeä, mutta itse rallissa on yli 300 vapaaehtoista talkoissa, Askolan Granit-rallin ratamestari Mika Ollila kertoo.

– Olemme erittäin ylpeitä, kun saimme tosi hyvin osanottajia. Rallimme on aina saanut tosi hyvää palautetta osanottajilta.

– Jos tulee katsomaan kisoja, niin kannattaa ehdottomasti ostaa rallipaketti, koska siellä on merkattu korona-alueet ja kulkureitit, jossa rallia voi seurata turvallisesti.

– Kun tapahtuma on ulkona, niin turvavälit on helppo säilyttää. Eri kyläyhdistyksillä on reiteillä makkaranpaistopisteitä ynnä muuta palvelua.

– Jos ei halua mennä reitin varrelle, niin Monnikylän Seolla pääsee myös mukaan tunnelmaan, ja siellä on paljon muutakin oheistoimintaa.

– Yksi hyvä paikka seurata rallia on esimerkiksi Mäntsälän Hermanonkimaantien puolessa välissä. Sen lisäksi Vahijärven seuratalolla on hyvä yleisöalue. Parhaiten nämä tietysti löytyvät rallipaketista.

Rallin järjestelyistä vastaava, Rally Drivers Team on autourheiluseura, joka on toiminut Keski-Uudellamaalla 80-luvun alusta lähtien. Seura on järjestänyt yli 20 vuoden ajan hyvällä menestyksellä erilaisia autourheilutapahtumia, jotka ovat saaneet myös hyvää palautetta sekä kuskeilta, että muulta rallikansalta. Seuran kotisivut löytyvät osoitteesta www.rdt.fi, jossa on myös tarkempaa tietoa viikonlopun rallista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut