Riku Tahko hyppää tulevalla kaudella Hyundain rattiin – Porvoonseudun Urheiluautoilijoiden vauhtihirmu siirtyy täksi kaudeksi SM2-luokasta SM1-luokkaan Hyundain i20 R5-autolla

Ralli: Legendaarinen Arctic Lapland Rally, eli tuttavallisemmin Tunturiralli, avaa jälleen tämän vuoden rallin SM-sarjan.

Riku Tahko lähtee tavoittelemaan Ralli SM -sarjan SM1-luokan Suomen mestaruutta Hyundain i20 R5-autolla. Riku Tahkon RTRC-tiimi

Toni Degerlund

Porvoonseudun Urheiluautoilijoiden (PoSUA) Riku Tahko kaasutteli viime vuonna Ralli SM -sarjassa hienosti pronssia SM2-luokassa. Tämän vuoden Ralli SM startataan tammikuun puolivälissä perinteisesti Tunturirallista, jossa myös Tahko pistää lisää pökköä pesään. 36-vuotias Porvoolainen hyppää tulevalla kaudella SM1-luokkaan Hyundain i20 R5-autolla. Samalla Tahkosta tulee Hyundain Suomen brändilähettiläs. Porvoolaiskuski teki hiljattain sopimuksen Hyundain Motor Finlandin kanssa, joka kattaa tulevan Rallin SM:n kaikki osakilpailut, ja mahdollisesti myös isoja kansainvälisiä ralleja. Uuden menopelin ylläpidosta ja huollosta vastaa Tahkon oma RTRC-tiimi. Tahkon kartturina toimi tulevalla kaudella entiseen malliin Lappeenrannan Rally Teamin (LprRT) Markus Soininen.

Riku Tahko päätti viime kauden Ralli SM -sarjassa SM2-luokan kolmanteen sijaan. Arkisto/Mika Ollila

Tahko palasi vuosi sitten rallicrossradoilta takaisin Ralli SM -sarjaan viiden vuoden tauon jälkeen. Viime kaudella Tahko kaasutteli Rally2kit -luokan MINI One -ralliautollaan kaikki SM -sarjan osakilpailut, ollen kolmanneksi nopein kuski. Uusi auto ja Ralli SM -sarjan kovatasoisin luokka saa miehen suupielet messingille.

– Viime kauteni sujui erinomaisesti urheilullisesti ja näkyvyytemme kannalta. Tämä lisäsi nälkääni päästä rallissa vieläkin kovimpaan sarjaan, Tahko iloitsee.

– Laajamittainen yhteistyösopimus Hyundai Motor Finlandin kanssa mahdollistikin siirtymisen tulevalla kaudella rallin kuninkuusluokkaan.

– Hyundai diili oli kyllä todellinen last call. Keskustelut kyllä aloitettiin jo joulukuun alussa, mutta projektin valmistuminen meni ihan viime metreille. Tämä on varmasti isoin mahdollisuus urallani.

Tarkoitukseni on heti taistella kärkisijoista.

– Pääsemme testaamaan uutta autoamme kunnolla ensimmäisen kerran loppiaisena, jonka jälkeen siirrytään jo kohti pohjoista, valmistautumaan Tunturiralliin.

–  Olen päässyt ajamaan autolla vasta ihan lyhyen testin. Silloin auto osui kyllä heti hyvin käteen, ja onhan auto vielä steppi huikeampaan kilpa-autoon kuin mitä MINI oli. Kaikki tapahtuu nopeammin ja tehokkaammin, vaikka ei Minikään huono ollut ajaa.

Riku Tahko lähtee tavoittelemaan Ralli SM -sarjan SM1-luokan Suomen mestaruutta Hyundain i20 R5-autolla. Riku Tahkon RTRC-tiimi

Vaikka alla on uusi auto, ei Tahko aio säästellä vauhtiaan, eikä pelata varman päälle. Tavoitteena on olla heti kärkikahinoissa mukana.

– Tarkoitukseni on heti taistella Tunturirallin kärkisijoista, Tahko painottaa.

– Jos emme nyt ihan ekoilla pätkillä pääsekään aivan kärkeen, niin ymmärrän sen kyllä hyvin.

– Pahimmilla kilpakumppaneillani on paljon pidempi kokemus R5-luokan rallista. Jos kauden edetessä emme pysty kuitenkaan kärkiaikoihin, on syy ratin ja penkin välissä, koska kalusto antaa joka tapauksessa realistiset ainekset menestymiseen. Kyllä minulla on tavoitteena ajaa tosissaan SM1-luokan Suomen mestaruudesta.

– Viime kauden aikana motivaatio ralliin nousi ihan uudelle tasolle. Näin innoissani en ole koskaan ollut ennen kauden alkua. Tulevan kauden projektissa nivoutuu yhteen monen vuoden kova työ.

Markus Soininen (vas.) ja Riku Tahko. Hyundai Motor Finland

Myös Hyundain Motor Finlandilla odotetaan tulevan yhteistyön hedelmiä innolla.

– Viimeisen 18 kuukauden aikana Hyundai on uudistanut yli 90 prosenttia Euroopan Hyundai-mallistostaan, ja tänä vuonna luvassa on lisää mielenkiintoisia uutuusmalleja, Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka kertoo.

– Muun muassa suosittu N-mallisto kasvaa uuden i30 N:n lisäksi täysin uusilla i20 N Line ja i20 N -malleilla.

– Hyundai viettää myös juhlavuottaan, sillä merkkiä on maahantuotu nykyisellä sopimuksella tasan 20 vuotta.

– Tässä ajassa brändi on uusiutunut voimakkaasti, ja haluamme tarjota yhä useammille mahdollisuuden koeajaa uusia mallejamme erilaisissa tapahtumissa ja myös jälleenmyyntipisteissämme koko Suomessa.

– Riku Tahko on loistava lisä mukaan brändityöhömme, jatkaa Kurikka.

Tämän vuoden Arctic Lapland Rally käynnistyy perjantaina 15.1. kello 12, josta kilpailijat suuntaavat perjantain viidelle erikoiskokeelle. Lauantaina kaasutellaan vielä toiset viisi erikoiskoetta. Tunturiralli päättyy Niskavaaran E10-erikoiskokeelle, jossa viimeiset autot pitäisi saapua maaliin hiukan ennen iltakymmentä. Tunturirallia on ajettu vuodesta 1966 lähtien. Ensimmäisen Tunturirallin voitti Kari O. Sohlberg.

Ralli SM 2021

Kauden 2021 Ralli SM -sarjan kilpailukalenteri

15.-16.1. Arctic Lapland Rally – Rovaniemi

5.-6.2. SM O.K. Auto-Ralli – Kouvola

28.-29.5. SM Länsirannikon ralli – Varsinais-Suomi

18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli – Seinäjoki

4.-5.9. SM Ralli Oulu – Oulu

1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli – Kokkola

www.rallism.fi

Taustat

Riku Tahko

Ikä: 36 vuotta.

Ammatti: Yrittäjä, Motorsportin monitoimimies.

Kotipaikka: Porvoo.

Paras saavutus (omasta mielestä): Rallin SM–mitali 2012 ja 2020, Rallicrossin SM–Mitali 2018. Neste Ralli 2005 paras ensikertalainen.

Lempimusiikki: Hip hop, rock.

Lempiruoka: Pizza.

Motto: Motorsport4life.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut