Pyöräkauppa kuumenee kevättä kohden – pyöräilyn suosio on kasvanut koronan myötä

Pyöräily: Tämän kevään hittituote on sähköpyörät.

Toni Degerlund

Sitä mukaa, kun lumet sulavat, alkaa myös pyöräilijöiden määrä lisääntyä teiden varsilla. Ihmiset ovat kaivaneet varastoistaan polkupyöränsä keväthuoltoa varten, ja myös uudet pyörät menevät jo hyvin kaupaksi. Kevättä kohden homma sen kun vain kiihtyy.

Sähköpyörät ovat nostaneet tasaisesti suosiotaan, ja ne ovatkin tänä keväänä pyöräilyliikkeiden kysytyin tuote. Porvoolainen Ismo Vainio otti muutamaksi päiväksi Porvoon Pyöräilykeskuksesta uuden karhean sähköpyörän koeajoon. Vainio oli pyöräänsä tyytyväinen, ja kaupatkin ovat jo melkein kirkossa kuulutetut, vaikka kättä ei ole vielä kauppiaan kanssa lyötykään.

– Tavallisella pyörällä ajelen paljon. Sähköpyörää kokeilin nyt ensimäistä kertaa, Vainio kertoo.

– Itselläni on tullut iän myötä sydänvaivoja, ja peruskuntoni on sellainen, etten jaksa normaalipyörällä välttämättä enää ajella.

– Haluan kuitenkin jatkaa pyöräilyä. Olen koko ikäni pyöräillyt, enkä halua nytkään lopettaa.

– Olen harrastus- ja retkipyöräilijä. Tuhansia kilometrejä tulee vuodessa. Sen lisäksi harrastan sisäpyöräilyä.

Sähköpyörien laatu on parantunut.

Ismo Vainio
Ismo Vainio kävi hieromassa kauppoja sähköpyörästä Porvoon Pyöräilykeskuksen Nina Karhun kanssa. Outi Paappanen

Vainio käy pyöräilemässä useamman kerran viikossa ympäri vuoden kuntoilumielessä. Työmatkojaan hän ei kuitenkaan pyörällä taita, vaan pyöräily keskittyy ainoastaan hyöty- ja kuntopyöräilyyn.

– Nyt on aika kokeilla sähköpyöräilyä, ettei kunto pääsisi heikkenemään.

– Sähköpyörien laatu on parantunut. Akut myös kestävät uusissa pyörissä paremmin. Hinnat eivät tunnu kuitenkaan hirveästi kysynnän takia laskevan, Vainio harmittelee.

– Itse aion satsata uuteen sähköpyörään noin 3000–4000 euroa, mutta hinta ei ole tärkein kriteeri.

Pyörää ollaan hommaamassa kuntoilumielessä.

Christina Blomberg

– Tärkeintä on laadukkuus, luotettavuus ja huollettavuus. Pyörälle pitää löytyä paikkalista huoltoa. Mieluiten ostan pyöräni liikkeestä kuin netistä. Liikkeestä saan palvelun, huollon ja varaosat.

– Porvoon Pyöräilykeskus on itselleni tuttu liike, jossa on hyvä palvelu ja asiantuntemus. Porvoo onkin pyöräilykaupunki, jossa huolto ja palvelu pelaa.

– Toki huollan itsekin, omakotitalomme pihassa, oman perheemme pyörät. Kotona on kuusi polkupyörää, erityyppisiä ja varusteita riittää. Nyt ei ole enää tarvetta hankkia muita varusteita, Vainio naureskelee.

Christer ja Christina Blomberg miettivät Bicicletta Lindbergillä ostavatko perinteisen- vai sähköpyörän. Outi Paappanen

Porvoon Bicicletta Lindbergissä käy myös kuhina, kun ihmiset tulevat katselemaan kevään uusia pyöräilymalleja. Myös täällä sähköpyörät ovat kiinnostuksen kärjessä. Christer ja Christina Blomberg olivat hieromassa kauppoja uudesta pyörästä.

korona-aikana pyörät ovat olleet aika vähissä, ja pyöriä on ostettukin pitkin vuotta.

Nina Karhu

– Tulimme katsomaan Christerille uutta pyörää, Christina Blomberg kertoo.

– Nyt katselemme lähinnä klassista pyörää, mutta vaihtoehtona olisi myös sähköpyörä. Tilanne on vielä fifty-fifty. Christer ei ole vielä kokeillut sähköpyörää.

– Pyörää ollaan hommaamassa kuntoilumielessä, lähinnä maantieajoon, joka sopisi sekä asvaltille, että soralle. Vaihteitakin saisi olla sopivasti, mutta ei liikaa.

Christer Blomberg mietti Bicicletta Lindbergillä ostaako perinteisen- vai sähköpyörän. Outi Paappanen

Christer Blomberg mittailee liikkeessä klassista Cresent polkupyörää, josta löytyy tavarateline ja levyjarrut. Väriltään pyörä on mattamusta.

Keväthuollossa kannattaa pestä pyörä, sekä rasvata rattaat ja ketjut.

Thomas Lindberg

– Tämä voisi olla itselleni sopiva, Christer Blomberg tuumaa ääneen.

– Pari vuotta sitten pyöräilin aika paljon. Nyt on ollut vähän taukoa.

– Vanha Helkama Kulkuri, on jo ainakin 20 vuotta vanha, huonossa kunnossa, vaatii korjausta ja uusia renkaita allensa.

– Ajattelin etten viitsi laittaa rahaa kiinni enää siihen, vaan hommaan mieluummin kokonaan toisen sen tilalle.

– Uuden pyörän hintahaarukka on 800 euron hujakoilla. Sähköpyörissä hinta on tosin helposti yli 2500 euroa.

– Porvoossa on kyllä ihan hyvä tarjonta pyöristä. Löytyy pari erikoisliikettä ja urheiluliikeketjuja, joissa voi käydä pyöriä katsomassa.

Porvoon Pyöräkeskuksesta saa myös varaosia, joille onkin tällä hetkellä kysyntää. Outi Paappanen

Porvoon Pyöräkeskuksessa riittää hulinaa, nyt kun pyöräilykausi pyörähti liikkeelle. Yrittäjinä toimivat Kari ja Nina Karhu myyvät polkupyöriä, varaosia ja keväthuoltoja.

– Pyöräilykausihan alkaa toden teolla, kun kevätaurinko lämmittää ja lumet sulavat pyöräteistä, Nina Karhu toteaa.

– Nyt korona-aikana pyörät ovat olleet aika vähissä, ja pyöriä on ostettukin pitkin vuotta.

– Tällä hetkellä esimerkiksi lasten ja nuorten pyörät ovat loppuunmyyty, ja toivomme, että saisimme niitä alkukesästä taas lisää. Tällä hetkellä löytyy vielä hyvin kilpapyöriä ja sähköavusteisia pyöriä.

– Niin sanotut Gravelpyörät ovat tällä hetkellä suosiossa, ja sähköavusteiset täysjoustopyörät ovat kevään kuuminta tavaraa.

– Pyöräily on ollut jo monta vuotta harrastuksena kasvussa, ja koronan aikana suosio on lisääntynyt vielä entuudestaan.

– Moni, joka ei muuten pyöräile, on nyt innostunut pyöräilemään sähköpyörän ansiota.

Keväthuolloissa riittää tällä hetkellä vilkettä. Outi Paappanen

Myös Porvoon toisessa pyörien erikoisliikkeessä, Bicicletta Lindbergillä piisaa kiireitä aamusta iltaan.

– Tosi harrastajat ovat jo aloittaneet pyöräilykauden. Vähän myöhemmin aloittavat muut, kun kevätaurinko lämmittää, lumet sulavat, tulee kuivaa ja tiet puhdistetaan hiekasta, Bicicletta Lindbergin yrittäjä Thomas Lindberg sanoo.

– Meidänkin kauppamme käy jo hyvin tällä hetkellä. Huippukausi myynnin suhteen on keväällä.

– Sähköpyörien myynti on in tällä hetkellä. Hybridpyörien lisäksi maastopyörien myynti on kasvanut koronan johdosta, kuten myös muukin pyörien myynti yleisesti.

– Koronan myötä liikunnan harrastaminen on lisääntynyt, ja sen mukaan myös polkupyörien myynti.

– Kiinnostus on lisääntynyt globaalisesti, joka vaikuttaa myös paljon pyörien ja varaosien saantiin.

– Eli korona vaikuttaa positiivisesti pyöräkauppaan, mutta polkupyörätehtailla on tällä hetkellä haastavaa saada pyöriä ulos markkinoille.

– Se tekee tilanteesta hyvin haasteellisen. Siinä mielessä korona vaikuttaa negatiivisesti osiltaan myös pyöräkauppaan.

– Yritän kuitenkin itse parhaani mukaan saada myytäviä polkupyöriä kauppaani.

Porvoon Pyöräkeskuksesta saa myös varaosia, joille onkin tällä hetkellä kysyntää. Outi Paappanen

Vaikka ei uutta pyörää olisi katsomassakaan, niin keväthuolto on oleellinen, ennen kuin pyöränsä ottaa käyttöön talven jäljiltä. Suurimman osan huolloista voi toki tehdä itsekin, mutta jos kaipaa perusteellisempaa huoltoa, kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen. Sekä Bicicletta Lindbergillä, että Porvoon Pyöräilykeskuksessa hikoillaankin tällä hetkellä pyörähuoltojen parissa.

– Keväthuollossa kannattaa pestä pyörä, sekä rasvata rattaat ja ketjut. Sen lisäksi kannattaa tietysti tarkastaa, että renkaat ovat ehjät, ja tarkistaa ilmanpaineet, Thomas Lindberg kertoo.

– Meillä pyörähuolto toimii ajanvarauksella. Tällä hetkellä on parin viikon huoltojono.

– Polkupyörä on hyvä pitää puhtaana ja hyvässä kunnossa. Itse pystyy pesemään pyörän, öljyämään ketjut, pumpata ilmaa renkaisiin ja niin edelleen, Nina Karhu sanoo.

– Hyvä vinkki on, että pyörän voi tuoda huoltoon jo syksyllä tai talvella, jolloin se on valmis, kun varsinainen pyöräilykausi alkaa.

– Tällä hetkellä melkein kaikki heräävät samaan aikaan keväällä, ja silloin joutuu odottamaan omaa vuoroaan.

Taustat

Pyöräilystä

Pyöräilyllä on kaikista liikennemuodoista positiivisin vaikutus yksilöön, yhteiskuntaan, kansanterveyteen ja talouteen.

Pyöräily on taajama-alueilla nopein, kätevin ja edullisin kulkumuoto. Se on myös hauskaa ja virkistää. Yksilön näkökulmasta pyöräily on siis loistava tapa liikkua. Mutta se on hyvä myös yhteiskunnalle.

Pyöräilyn taloudelliseksi arvoksi Suomessa arvioidaan 1,072 miljardia euroa. Pyöräilyllä on kaikista liikennemuodoista positiivisin vaikutus yhteiskuntatalouteen: 1 € pyöräilyyn tuottaa 7,8 € yhteiskunnalle.

Tutkimuksen mukaan jokainen pyöräilty kilometri tuottaisi yhteiskunnalle noin 0,3–1,3 euroa investointitasosta riippuen. Mitä enemmän investoidaan hyviin pyöräteihin, niin sitä enemmän myös saadaan tuottoa.

European Cyclists Federation on laskenut, että vuonna 2010 pyöräily tuotti EU:ssa yli 200 miljardin euron hyödyt. Valtaosa tästäkin summasta koostuu terveyshyödyistä, reilu 10 % aiheutui ruuhkien vähenemisestä.

Pyöräily on turvallinen liikennemuoto. Suomessa pyöräilijöiden kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrä puolittui 2000–2013. Syyksi arvioidaan erityisesti taajamanopeuksien alenemista.

Pyöräily on erityisen merkittävä osa matkailu- ja ravitsemusalan toimintaa. Moni ravintola ja kahvila joutuisi laittamaan lapun luukulle, jos sinne ei voisi pyöräillä. Myös pyöräturismi on vahvassa kasvussa Euroopassa. European Cyclists’ Federation arvioi, että pyöräily tuottaa suoraan tai välillisesti jopa 17000 täysiaikaista työpaikkaa Suomessa.

https://pyoraliitto.fi/

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut