Mercedeksen tekninen johtaja puolustelee Silverstone-kolarista parjattua Hamiltonia – "En nähnyt, että Lewis teki tilanteessa mitään väärää"

Red Bullin Verstappen (oikealla) ja Mercedeksen Hamilton Silverstonessa 17. heinäkuuta. AFP / LEHTIKUVA

STT–AFP

Formula ykkösten Britannian gp:ssä avauskierroksella sattunut kolari Mercedeksen Lewis Hamitonin ja Red Bullin Max Verstappenin välillä on puhuttanut pitkin viikkoa. Keskiviikkona Hamiltonin puolesta käytti puheenvuoron Mercedeksen tekninen johtaja James Allison.

Verstappen ajoi ensimmäisen kierroksen yhdeksännessä mutkassa ulos, kun hänen Red Bullinsa osui Hamiltonin auton eturenkaaseen. MM-sarjaa johtavan Verstappenin kisa loppui siihen, mutta Hamilton kaasutteli uusintalähdön jälkeen pitkästä aikaa MM-voittoon.

Kakkosruudusta lähtenyt Hamilton sai kolarista kymmenen sekunnin aikarangaistuksen, jota Allison ihmettelee.

– Lewisin tekemä ajoliike oli ehdottomasti Kansainvälisen autoliiton FIAn ohitusoppaan mukainen. Lewis oli Verstappenin auton rinnalla, Allison perusteli.

Arvostelijat ovat sanoneet, että Hamilton johtopaikkaa hamutessaan ahnehti paalulta lähteneeltä Verstappenilta vaarallisella tavalla tilaa. Näkemyksen mukaan Hamiltonin olisi pitänyt mutkassa antaa Verstappenille enemmän tilaa.

– Jos olet olennaisesti toisen auton rinnalla, mutka on sinun, Mercedeksen Allison sanoi.

– Kysymys on siitä, minkälaisia sääntöjä ohittamiseen on laadittu. En nähnyt, että Lewis teki tilanteessa mitään väärää sääntöjen suhteen, Allison lisäsi.

Hamilton katkaisi Silverstonessa Verstappenin kolmen peräkkäisen MM-voiton sarjan ja kavensi Red Bull -kuskin johdon kuljettajien MM-pisteissä kahdeksaan.

Mercedes: Hamiltonin ja Verstappenin kolarointi oli "väistämätöntä"

Hamiltonin edustaman Mercedes-tallin kisainsinöörijohtaja Andrew Shovlin ei äimistynyt tapauksesta. Hamilton ja Verstappen ehtivät läheiseen taistoon tällä kaudella jo useasti ennen viime sunnuntaita, mutta nyt kontakti äityi jo merkittäväksi.

Shovlinin mukaan Verstappenin aggressiivisuus oli aiemmin pakottanut Hamiltonia perääntymään tiukoissa paikoissa. Sunnuntain kaltainen kolari oli kuitenkin lopulta "väistämätön".

– Jos katsoo (Britannian) sprinttikisaa ja varsinaisen kisan alkukierrosta, Lewisin oli koko ajan vetäydyttävä, jotta törmäykseltä vältyttäisiin. Max ajaa aggressiivisesti ja oli väistämätöntä, että joku kaunis päivä edessä on kolari, Shovlin totesi Autosport-sivustolla .

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff äityi muistelemaan F1-historian aiempia yhteenottoja kahden tasaväkisen mestaruustavoittelijan välillä. Niistä kuuluisimpia ovat Ayrton Sennan ja Alain Prostin kolaroinnit vuosilta 1989 ja 1990.

– Kun kukaan ei anna periksi, näin voi käydä. Mutta tangoon tarvitaan kaksi, Wolff sanaili tyytyväisenä oman porukan voittoon, oli syyllinen sitten kuka vain.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut