Pitkien kotimaan matkojen hintavertailussa bussi on edullisin vaihtoehto

Kotimaan sisäisillä pitkillä matkoilla Helsingistä Kuopioon, Ouluun ja Rovaniemelle Onnibusin liput olivat STT:n vertailussa halvin matkustusmuoto. Markku Ulander / LEHTIKUVA

Emmi Tilvis / STT

Kotimaan sisäisillä pitkillä matkoilla Helsingistä Kuopioon, Ouluun ja Rovaniemelle Onnibusin liput olivat STT:n vertailussa halvin matkustusmuoto.

STT etsi matkalippujen hintoja Matkahuollon , Finnairin ja VR :n verkkosivujen kautta perjantaille ja sunnuntaille kuvitteelliselle yhden aikuisen viikonloppureissulle 16.–18. heinäkuuta Helsingistä käsin. Vertailussa on mukana vuorokauden halvin vuoro. Jotkut yhteyden sisältävät vaihdon.

Kaikki vertailussa mukana olleet yritykset käyttävät joustavaa hinnoittelua, jossa hinnat vaihtelevat esimerkiksi kysynnän mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että hinnat voivat olla hyvin erilaisia eri ajankohtina. STT etsi matkoja suhteellisen lähellä matkustusajankohtaa, joten liput saattaisivat olla halvempia, jos matkustusajankohta olisi kauempana tulevaisuudessa tai esimerkiksi keskellä viikkoa.

Kaikki haut tehtiin samalla tietokoneella tänään.

Matka-ajoissa on suuria eroja

Lentokone on nopein liikkumismuoto kaikilla väleillä. Lentäen Helsingistä Rovaniemelle matka-aika on esimerkkiajankohtana alle kaksi tuntia. Helsingin ja Rovaniemen väliseen matka-aikaan vaikuttaa se, että lento lennetään suihkukoneen sijasta potkurikoneella.

Helsingin ja Rovaniemen välin matkustaa junalla noin kahdeksassa ja puolessa tunnissa. Yöaikaan Helsingistä niin Rovaniemelle kuin Ouluun ja Kuopioon voi ostaa lisähintaan paikan junan makuuvaunussa. Tänään VR:n varausjärjestelmä kertoi, että makuuhyttejä heinäkuun kolmannen viikonlopun juniin on saatavilla enää rajoitetusti.

Bussilla Rovaniemen ja Helsingin välinen matka-aika on yli 11 tuntia.

Helsingin ja Oulun välinen matka-aika junalla on noin kuusi tuntia, kun lentomatkasta selviää yhdessä tunnissa. Onnibussilla matka Helsingistä Ouluun taittuu esimerkkiajankohtana kahdeksassa tunnissa.

Helsingistä Kuopioon menee perjantaina 16. heinäkuuta yksi aamulento ja sunnuntaina 18. heinäkuuta toiseen suuntaan yksi iltalento, joten matka-ajankohdassa ei ole valinnanvaraa. Matka kestää noin tunnin.

Onnibussilla matka-aika Helsingistä Kuopioon on noin viisi ja puoli tuntia. Junalla matka-aika vaihtelee esimerkkiajankohtana neljän ja viiden tunnin välillä.

Julkisen liikennevälineen valintaan vaikuttaa moni tekijä

Kesä on lisännyt matkalippujen kysyntää, mutta vielä ei olla koronakriisiä edeltävällä tasolla.

VR:llä kesätarjonnassa on matkustajaliikennejohtaja Topi Simolan mukaan normaaliin kesään verrattuna kahdeksan prosenttia vähemmän kapasiteettia.

Onnibusilla on toimitusjohtaja Lauri Helken mukaan tavoitteena, että bussit olisivat aina mahdollisimman täynnä, ja tähän on tähdätty myös korona-aikana. Huhti-toukokuussa vuorotarjontaa oli alle 20 prosenttia normaaliin vuorotarjontaan verrattuna. Kesäkuun alussa tarjontaa nostettiin vastaamaan lähes 70 prosenttia normaalista tarjonnasta.

Helken mukaan Onnibusin suosituimpia reittejä ovat tällä hetkellä esimerkiksi matkat Helsingistä Turkuun, Kotkaan, Mikkeliin ja Jyväskylään.

Simolan mukaan kesän varaustilanteen perusteella VR:n junamatkustamisen painopiste on siirtynyt kaupunkien väliltä vesistöreiteille esimerkiksi Joensuuhun ja Jyväskylään. Myös Lappi on suosittu.

Finnairin hinnoittelusta vastaavan Kalle Korhosen mukaan ihmisten matkustushalukkuus on näkynyt Finnairin verkkosivujen matkahauissa etenkin, kun ulkoministeriö päivitti matkustussuosituksen kesäkuussa. Korhosen mukaan kysyntä ei ole kuitenkaan vielä lähelläkään koronapandemiaa edeltävää aikaa. Tällä hetkellä joihinkin kotimaan kohteisiin, kuten Turkuun ja Tampereelle, ei lennetä ollenkaan.

VR houkuttelee matkustajia aiempaa isommalla osuudella alemman hintakategorian lippuja ja lomalipulla, jolla saa matkustaa yhtäjaksoisen ajanjakson sisällä rajattomasti Suomessa. Viiden päivän lippu maksaa 119 euroa.

Etätyö vähentänee työmatkustamista, mutta miten käy vapaa-ajan matkustamisen?

Helke ja Simola pohtivat, että etätyö on tullut jäädäkseen. VR:n kohdalla tämä voisi tarkoittaa työmatkaliikenteen vähenemistä, mutta toisaalta myös sitä, että ihmiset matkustavat työskentelemään etänä joltain muulta paikkakunnalta käsin.

Onnibusin Helke ei usko, että esimerkiksi etätyön lisääntyminen vaikuttaisi merkittävästi Onnibusin matkojen kysyntään. Helken mukaan Onnibusilla matkustetaan ennen kaikkea lomalla ja vapaa-ajalla, kesän lisäksi esimerkiksi pääsiäisenä ja jouluna.

– Entä jos sosiaalinen kanssakäyminen rajoittuu, kun jatkossa tehdään enemmän etätöitä? Voiko olla jopa niin, että vapaa-ajan matkustamiselle on jopa enemmän tarvetta? Helke pohtii.

Kommentoi

Mainos: Itä-Uudenmaan Osuuspankki

Kaikki joukolla vaurastumaan!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut