Cannes-ohjaaja Khadar Ayderus Ahmed itki ensi-illassaan onnesta

Still-kuva elokuvasta Guled & Nasra. HANDOUT / LEHTIKUVA

Kalle Kinnunen / STT

Khadar Ayderus Ahmedin unelma toteutui keskiviikkona Cannesissa. Hänen esikoisohjauksensa Guled & Nasra sai maailmanensi-iltansa ja hyvän vastaanoton.

Elokuva esitettiin Miramar-teatterissa osana Kriitikoiden viikko -esityssarjaa. Näytöksestä Ahmed sekä pääosien Omar Abdi ja Yasmine Warsame vietiin suoraan Orange Studios -myyntiyhtiön toimistolle antamaan haastatteluja kansainväliselle medialle.

– Ei tätä usko todeksi, Ahmed sanoo.

Miramarissa näytöstä esitellessään hän purskahti mielenliikutuksesta itkuun. Ranskalaisen myyntiyhtiön huoneistossa hän säteilee onnea. Ahmed kertoo, ettei ollut seurannut myyntiyhtiöitä ennen kuin Orange Studios otti elokuvan listoilleen.

– Sitten näin, missä kaikessa Orange Studios on ollut mukana. Oli Terrence Malickin uusin elokuva sekä The Father, joka voitti juuri pari Oscaria. Ollaan hyvissä käsissä.

Arvostelut ovat olleet positiivisia. Screen Dailyn mukaan elokuva on komea ja mukaansatempaava. Cineuropa kuvailee sitä vaikuttavaksi ja mainitsee Ahmedin haastavan eurooppalaisten elokuvantekijöiden käsityksen Afrikasta.

Siitä Ahmed, joka muutti Suomeen 16-vuotiaana, puhuu mielellään.

– En ole ikinä nähnyt elokuvateatterissa somalinkielistä elokuvaa. En ole koskaan samastunut elokuvissa näkemiini somalihahmoihin. Lähinnä he ovat merirosvoja.

Kansainvälinen somaliyhteisö on jo trailerin perusteella antanut hyvää palautetta, ohjaaja kertoo.

– Halusin näyttää kulttuurin, jonka tunnen, sellaisena kuin sen koen.

Suomen valkokankaille elokuva saapuu syksyllä.

Naispääosassa huippumalli

Guled & Nasran, englanniksi The Gravedigger’s Wifen, ensimmäisen käsikirjoitusversion Ahmed laati jo vuonna 2011.

– Näin, ettei suomalainen ohjaaja voi tehdä tätä elokuvaa. Päätin laittaa käsikirjoituksen sivuun ja hankkia itselleni kokemusta ohjaajana.

Nyt Ahmed sanoo, että teoksesta olisi tullut aivan erilainen, jos hän olisi päässyt elokuvantekoon jo kymmenen vuotta sitten.

– Olen kokenut todella paljon enemmän elämässäni. Hyvä, että tämä meni näin.

Guled & Nasra kertoo haudankaivaja Guledista ja hänen vaimostaan Nasrasta, jolla on hengenvaarallinen munuaissairaus. Perheellä ei ole varaa kalliisiin hoitoihin.

Asetelmassa on syvä ironia: Guled saa elantonsa toisten kuolemasta. Nyt sekään ei riitä.

Helsingissä asuva Abdi oli Ahmedin vanha tuttu. Kanadalaisen Warsamen hän tavoitti erikoisella tavalla.

– Eräänä kesänä Helsinki oli täynnä H&M :n mainoksia, joissa oli todella kaunis malli. Päätin, että hän on pääosassa, vaikken ollut puhunutkaan hänen kanssaan. Vasta sitten sain varmistuksen, että hän on tosiaan somali.

Yhteys syntyi, ja Warsame lupautui mukaan heti käsikirjoituksen luettuaan. Ahmedin innostukselle on myös käytännön syy.

– En ollut nähnyt somalinaisnäyttelijöitä. En missään.

Kuvaukset Djiboutissa

Elokuva kuvattiin Djiboutissa toissa syksynä.

– Koko työryhmä sairastui vatsatautiin. Hotellimme muuttui sairaalaksi, hän muistelee nauraen.

– Muutaman kuvauspäivän selvisimme todella pienellä ryhmällä, kun muut makasivat hotellissa sairaina.

Seuraavaksi Ahmed tekee Suomessa televisiosarjaa Juho Kuosmasen kanssa. Myös Kuosmasen uusi elokuva Hytti nro 6 on valittu tämän vuoden Cannesiin. Ajoitus on huikea sattuma.

Ahmed laatii jo toisen elokuvansa käsikirjoitusta. Sillä on samat tuotantoyhtiöt kuin Guled & Nasralla. Elokuvasta hän kertoo vain hyvin vähän.

– Ranskankielinen komedia, sijoittuu Afrikkaan.

Vuoden viivästys

Guled & Nasran piti olla Cannesissa maailmanensi-illassa jo viime vuoden toukokuussa. Hieman ennen kuin Kriitikoiden viikon elokuvat olisi julkistettu, tulikin isompi päätös: Cannesin elokuvajuhlat peruttiin pandemian vuoksi.

Se oli harmi, mutta ainakin tekijät saivat lisäaikaa. Guled & Nasra oli hyväksytty festivaaleille teknisesti vielä hieman keskeneräisenä.

– Jatkoimme jälkitöitä, kuten värimäärittelyä. Oli ihanaa saada lisäaikaa. Se teki elokuvasta vielä paremman, ohjaaja Khadar Ayderus Ahmed sanoo.

Aivan viime vuodet Ahmed on asunut vuoroin Pariisissa ja Helsingissä. Ranskaan hänet vei Cannes Cinefondation -residenssi, joka oli myös ohjaajanuran kannalta tärkeä kokemus.

– Kun varmistui, että Guled & Nasra tehdään, muutin takaisin Helsinkiin. Työryhmän keskeiset tekijät kuten kuvaaja Arttu Peltomaa ja lavastaja Antti Nikkinen olivat kuitenkin siellä, ohjaaja sanoo.

– Sitten tuli covid, ja Helsinki oli turvallisempi paikka.

Kommentoi

Mainos: Uusimaa

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut