Alakouluikäisten lasten kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet erittäin harvinaisia

Liikenneturva arvioi, että hyvään kehitykseen on vaikuttanut muun muassa liikennekasvatus. VESA MOILANEN / LEHTIKUVA

Marja Juonala / STT

Lasten on Suomessa turvallisempaa liikkua teillä kuin vielä kymmenen vuotta sitten, kertovat tilastot. Esimerkiksi 7–12-vuotiaiden kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet ovat nykyisin erittäin harvinaisia.

Vuosina 2018–2020 keskimäärin yksi alakouluikäinen lapsi on kuollut vuosittain liikenneonnettomuudessa, kertoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

– Yksikin on liikaa tietysti, mutta tässä ikäryhmässä aletaan olla hyvin lähellä meidän tavoitettamme eli nollaa liikennekuolemaa.

Vuosittain keskimäärin 150 alakouluikäistä on loukkaantunut tieliikenteessä viimeisen kolmen vuoden aikana.

– Molemmissa pitkän ajan kehitys on positiivinen. Sekä loukkaantumiset että liikennekuolemat pikkuhiljaa laskevat, Anteroinen sanoo STT:lle.

Vuonna 2011 kuoli kolme alakouluikäistä lasta tieliikenneonnettomuuksissa ja noin 250 loukkaantui. Vuosittaiset vaihtelut ovat kuitenkin suuria.

Liikenneturva arvioi, että hyvään kehitykseen on vaikuttanut muun muassa liikennekasvatus, jota lapsi saa päiväkodissa ja koulussa.

Poliisi ehdottaa yli- ja alikulkuja

Petrattavaa sen sijaan on Liikenneturvan mukaan esimerkiksi liikenneympäristössä.

– Alhaisemmat ajonopeudet pitäisi saada yhä useampaan kaupunkiin, sinne missä ihmiset liikkuvat, Anteroinen sanoo.

Myös poliisi korostaa nopeuksien merkitystä. Liian suuret tilannenopeudet aiheuttavat riskejä lapsille. Toinen riskitekijä on se, ettei suojatiesääntöjä noudateta.

Poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta painottaa myös tarkkaavaisuutta.

– Kaikessa toiminnassa tarkkaavaisuus on se kovin juttu ja se koskee kaikkia tienkäyttäjiä.

Vaarallisimmat tilanteet syntyvät Onnisen mukaan yleensä silloin, kun autoilijat, pyöräilijät ja jalankulkijat liikkuvat samassa tasossa.

Turvallisuutta voitaisiinkin parantaa rakentamalla lisää ylikulkuja ja alikulkuja kevyelle liikenteelle.

– Kunnilla on hyviä suunnitelmia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Toivottavasti niiden toteuttamiseen on rahaa ja mahdollisuuksia, Onninen sanoo STT:lle.

"Aikuiset katsovat kännyköitä"

Uudet ekaluokkalaiset ovat aloittamassa tällä viikolla koulutietään. Liikkeellä on paljon lapsia, joilla on vasta vasta vähän kokemusta vilkkaasta liikenteestä. Liikenneturva perääkin aikuisilta vastuuta lasten koulureitin turvallisuudesta.

Liikenneturva on kysynyt 1.–4.-luokkalaisilta lapsilta, miten he kokevat koulutiensä ja millaisia toivomuksia heillä on aikuisille. Opettajat kirjasivat kouluissa ylös yli 700 lapsen mielipiteet.

Ykkösasiaksi lapset nostivat turvallisen tien ylittämisen.

– Lapset kokivat, että autoilijoilla on liikaa nopeutta ja he katsovat kännyköitä ajaessaan, kertoo Liikenneturvan Anteroinen.

Lapset tuntevat vaaraa myös silloin, jos eivät tietä ylittäessään osaa selkeästi lukea, aikooko auto pysähtyä.

– Autoilijan kannattaa selkeästi näyttää aikeensa lapselle, Anteroinen sanoo.

Poliisi on koulujen alkaessa näkyvästi esillä taajamissa ja koulujen lähistöllä. Valvonta kohdentuu poliisitarkastaja Onnisen mukaan ajoneuvojen nopeuteen ja suojatiekäyttäytymiseen.

– Kun pienet koululaiset ovat liikkeellä, heiltä liikenteen seuraaminen voi herpaantua. Auton kuljettajan pitäisi varautua lähes kaikkeen.

Suomessa tehdään parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriön johdolla liikenneturvallisuusstrategiaa vuosille 2022–2026. Liikenneturva nostaa strategiaan listatuista tieliikenteen turvallisuutta parantavista toimista lasten kannalta keskeisiksi juuri kaupunkien ajonopeuksien alentamisen 30 kilometriin tunnissa sekä liikennekasvatuksen vahvistamisen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut