Sähköyhtiö Fi-Nergy Voima on lähettänyt aiheettomia laskuja entisille asiakkailleen, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV). KKV:n mukaan monet yhtiön entiset asiakkaat ovat saaneet aiheettomia perintäkirjeitä, vaikka he olisivat jo aiemmin kiistäneet laskut ja reklamoineet niistä, KKV kertoo. KKV:n mukaan perintätoimiston lähettämiä laskuja ei pidä maksaa.
KKV kertoi 10. syyskuuta, että myös sähköyhtiö 365 Hankinta on lähettänyt aiheettomia laskuja. Syyskuun aikana on käynyt ilmi, että myös Fi-Nergy Voiman entisille asiakkaille on lähetetty aiheettomia perintäkirjeitä. Molempien yhtiöiden sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyivät kesäkuussa 2021 tasevastaavan puuttumisen vuoksi. Asiakkaita kehotettiin siirtymään muiden sähkönmyyjien asiakkaiksi.
Fi-Nergy Voiman entiset asiakkaat ovat saaneet perintätoimistolta syyskuun aikana laskuja, joissa otsikkona on ”Selvityspyyntö puuttuvasta suorituksesta”. Kuluttajat kertovat jo aiemmin kiistäneensä maksuvelvollisuutensa ja reklamoineensa laskuista Fi-Nergy Voimalle. Perintälain mukaan kirjeperintää ei saa jatkaa, jos velallinen on kiistänyt maksuvelvollisuutensa asiallisin perustein.
– Osalla perintäkirjeen saaneista kuluttajista sähkösopimus Fi-Nergyn Voiman kanssa on päättynyt jo vuoden 2020 lopulla tai vuoden 2021 alkupuolella. Kirjeissä väitetään virheellisesti, että Fi-Nergy Voima olisi toimittanut asiakkaalle sähköä 10.6.2021 saakka, eli siihen asti, kun yhtiön sähköntoimitukset keskeytyivät, KKV:n tiedotteessa todetaan.
Osa Fi-Nergy Voiman entisistä asiakkaista on kertonut saaneensa perintäkirjeen myös kesäkuun jälkeiseen aikaan kohdistuneesta ennakkolaskutuksesta, esimerkiksi elo–syyskuun ajalta. Tällainen perintä on perusteetonta, sillä se kohdistuu aikaan, jolloin Fi-Nergy Voima ei ole voinut enää toimittaa sähköä.
Perintäkirjeitä on lähettänyt PS Perintä Oy -niminen perintätoimisto. Kuluttaja-asiamies on ollut yhteydessä PS Perintään ja yritys on kertonut selvittävänsä asiaa.
Fi-Nergy Voiman laskuja ei pidä maksaa. Laskusta on syytä reklamoida perintäyhtiön asiakaspalveluun ja jos laskujen perintä jatkuu, yhteydessä KKV:n kuluttajaneuvontaan.