Venäjä kieltää lennot kymmenien maiden lentoyhtiöiltä – Finnair joutuu harkitsemaan koko strategiansa uusiksi, jos Aasian-lennot menevät pidemmäksi aikaa jäihin, arvioi analyytikko

Venäjä ilmoitti tänään kieltävänsä lennot yhteensä 36 maan lentoyhtiöiltä. Kyseessä on vastatoimi sille, että Euroopan maat sulkivat ilmatilansa venäläislentoyhtiöiltä. Suomi on Venäjän kieltolistalla, kuten muun muassa Britannia, Saksa, Unkari, Puola, Baltian maat, Ruotsi ja Norja, venäläinen uutistoimisto RIA Novosti kertoo.

Indersin pääanalyytikko Antti Viljakainen arvioi aiemmin tänään STT:lle, että Venäjän ilmatilan sulkemisella on merkittävä vaikutus Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen, jolla taas on tärkeä rooli Finnairin strategiassa. Jos Venäjän ilmatila jää yhtiölle pysyvämmin käyttökieltoon, joutuu Finnair harkitsemaan koko strategiansa uusiksi, Viljakainen sanoo.

Venäjän ilmatilan pidempiaikaisen sulkeutumisen taloudelliset vaikutukset olisivat Viljakaisen mukaan todella suuria Finnairille ja koko Suomeen suuntautuvalle lentoliikenteelle. Taloudelliset menetykset riippuvat sulun kestosta.

– Jos käyttökielto jäisi lyhytaikaiseksi, se vain kasvattaisi Finnairin tappiota. Huomattaviksi taloudelliset vaikutukset muodostuisivat, jos tilanne pitkittyisi. Silloin Finnair joutuisi miettimään koko strategiansa uudestaan eikä yhtä hyviä vaihtoehtoja olisi.

Viljakaisen mukaan Finnair selviää kuluvan vuoden maksuistaan, kävi Aasian-liikenteelle miten tahansa. Yhtiön iskunkestävyys on velkalastin ja pääoman laskun takia kuitenkin rajallinen.

– Finnair on vasta aloittanut toipumisen koronakriisistä, ja nyt yhtiötä uhkaa toinen mullistus, jonka mittaluokka voi pahimmillaan olla koronan kanssa samaa tasoa, Viljakainen arvioi.

Venäjän kiertäminen tekee Aasiaan liikennöinnistä kannattamatonta

Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin mukaan Venäjän ilmatilan kiertäminen pidentää lentoaikoja Aasiaan niin paljon, että useimpien Aasian ja Helsingin välisten rahti- ja matkustajalentojen liikennöinti ei olisi taloudellisesti kestävää eikä kilpailukykyistä.

Finnair kartoittaa nyt eri ratkaisuvaihtoehtoja siltä varalta, että tilanne pitkittyy.

– Ukrainan hätä koskettaa kaikkia eurooppalaisia, ja ymmärrämme EU:n päätöksen sulkea ilmatilansa. Toteutamme nyt varautumissuunnitelmaamme, sillä tilanne vaikuttaa voimakkaasti Finnairiin, Manner sanoo yhtiön tämänpäiväisessä tiedotteessa.

Finnair jatkaa toistaiseksi lentoja Bangkokiin, Phuketiin, Singaporeen ja Delhiin, mutta lennot reititetään Venäjän ilmatilaa välttäen, mikä pidentää lentoaikaa keskimäärin tunnilla.

Finnairin henkilöstöviestinnän johtaja Satu Haataja kertoi STT:lle sunnuntaina, että Finnairin Aasian-liikenne loppuisi, jos Venäjä sulkee ilmatilansa suomalaisilta koneilta.

Finnair on lentänyt matkustaja- tai rahtilentoja kymmeneen Aasian kohteeseen. Kahteen kohteeseen lennetään myös Tukholmasta.

Käyttämättä jääneestä lennosta voi hakea hyvitystä

Finnairin viestinnästä kerrotaan, että Ukrainan-tilanne on lisännyt asiakkaiden yhteydenottoja.

Finnair viestii perutuista lennoista suoraan asiakkaille ja tekee parhaansa reitittääkseen peruttujen lentojen asiakkaat kohteisiinsa toisilla lennoilla. Asiakas voi myös hakea takaisinmaksua käyttämättä jääneestä lentolipusta.

Lisäksi Finnair on tehnyt muutoksia takaisinmaksusääntöihinsä. Asiakkaat voivat perua matkansa ja hakea hyvitystä, jos heillä on lento Etelä-Koreaan, Japaniin tai Kiinaan aikavälillä 27.2.–13.3.

Venäjän-lennot voi perua ja niistä voi hakea hyvitystä toistaiseksi.

"EU:n päätös velvoittaa Suomea jo nyt"

EU:n ilmatila päätettiin sunnuntaina sulkea venäläiseltä lentoliikenteeltä. EU:n neuvoston päätös julkaistiin unionin virallisessa lehdessä .

Liikenne- ja viestintäministeriöstä on vahvistettu STT:lle, että päätös sitoo Suomea jo nyt.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom julkaisi asiasta notamin eli ilmailijoille tarkoitetun tiedotuksen aamukymmenen maissa tänään. Notamin julkaisemisen jälkeen venäläiseltä lentoliikenteeltä on kielletty liikennöinti Suomen ilmatilassa.

Suomessa annetaan vielä tänään EU:n neuvoston päätöksen toimeenpanoa tarkentava kansallinen asetus. Asetuksen esittelee liikenne- ja viestintäministeriö.

– EU:n päätös velvoittaa Suomea jo nyt. Siinä mielessä asia on selvä, vaikka vaatiikin meiltä vielä kansallisen asetuksen. Valmistelemme sitä ministeriössä, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäki STT:lle.

Ilmatilasulku koskee venäläisyhtiöiden ja Venäjällä rekisteröityjen koneiden lisäksi venäläisten omistamia tai vuokraamia tai "muulla tavoin määräysvallassa" olevia koneita. Vain pakkolaskut ja ylilennot hätätilanteessa ovat sallittuja, kuten myös laskeutuminen, lentoonlähtö tai ylilento humanitaarisista syistä.

– Toimi on hyvin poikkeuksellinen ja vakava. Se tehdään siksi, että Euroopan unioni ja Suomi tuomitsevat jyrkästi Venäjän hyökkäyksen, Kivimäki sanoo.

Pietarin-junissa tulee nyt Suomeen paluumuuttajia, mutta myös paljon venäläisiä

Allegro-junat tuovat tällä hetkellä Suomeen Venäjällä asuneita suomalaisia, mutta paljon myös venäläisiä, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola vahvistaa STT:lle.

Hufvudstadsbladet kertoi tänään aiemmin, että Pietarista tuleva aamujuna oli ollut täynnä venäläisiä, maansa jättäneitä matkustajia.

Simolan mukaan junia kulkee päivittäin kaksi Pietariin ja saman verran sieltä Helsinkiin. Junat lähtevät kummastakin kaupungista samoihin aikoihin aamulla ja iltapäivällä.

Junat kulkevat ainakin toistaiseksi Venäjälle, vaikka ulkoministeriö on kehottanut välttämään matkustusta maahan, Simola kertoo. Päätös perustuu Simolan mukaan Euroopan unionin ja Suomen linjauksiin. Pakotteita ei ainakaan toistaiseksi kohdistu junaliikenteeseen.

– Näissä olosuhteissahan päätös ei ole yksin VR:n. Viikonlopun aikana olemme käyneet kokonaisuutta läpi ministeriöiden ja viranomaisten kanssa. Tämä ei ole liiketaloudellinen päätös millään tavalla, vaan liittyy näihin erikoisolosuhteisiin.

Simolan mukaan jo viikonlopun aikana oli nähtävissä, että Suomeen alkoi palata Venäjällä asuneita yksittäisiä suomalaisia ja perheitä.

– Oletamme, että Allegro tulee palvelemaan paluumuutossa puolin ja toisin jonkin aikaa, kun lentoliikennettä tulee olemaan vähemmän.

Lisäksi ihmisillä voi olla junalla hoidettavaa muuta pakollista asiointia, kuten Pietarin konsulaatissa käymistä, Simola mainitsee esimerkkinä.

Matkustajamäärä tipahti jo epidemian myötä

Allegron Venäjän-junien matkustajamäärät ovat olleet jo koronaepidemian aikana vain 20 prosenttia normaalista. Nytkin Suomen ja Venäjän välisessä junaliikenteessä on odotettavissa vain välttämätöntä matkustusta.

– Kyllä Suomen ja Venäjän välillä ohutta liikettä on kriisiaikanakin, Simola toteaa.

Onko tiedossanne, että junaliikennettä suljettaisiin jolloinkin?

– Tällaisessa tilanteessa olemme keskusteluissa viranomaisten kanssa päivittäin. Tilannehan voi myös EU-tasolla muuttua päivässä.

Simola korostaa vielä, että olemme astuneet olosuhteisiin, joissa junien kulku Venäjälle ei ole enää yksin VR:n päätös.

Hänen korviinsa ei ole toistaiseksi kantautunut tietoa Venäjän mahdollisista vastatoimista maalle asetettujen pakotteiden ja esimerkiksi EU:n ilmatilan sulun jälkeen.

– Rajathan ovat auki, mutta mekään emme suosittele matkustamista Venäjälle nyt, Simola sanoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut