Lehden ulkoasu uudistuu pääsiäisen jälkeen – luettavuus paranee ja ilmeeseen on tuotu pohjoismaista tyyliä

Ulkoasu-uudistus tehdään samaan aikaan kaikissa Mediatalo Keskisuomalaisen lähes 80 sanomalehdessä sekä sanomalehti Karjalaisessa.

Pääsiäisen jälkeen lehden ulkoasu muuttuu täysin. Uudistus on suuri, sillä se tehdään samaan aikaan kaikissa Mediatalo Keskisuomalaisen lähes 80 sanomalehdessä sekä sanomalehti Karjalaisessa.

Uutta ulkoasua kuvaillaan tyylikkääksi ja nykyaikaiseksi.

– Se on klassisen pohjoismainen ja selkeä. Koko ulkoasu henkii tiettyä rauhallisuutta, joka kuvaa myös sitä, että lehtemme tekevät laadukasta ja luotettavaa paikallista sisältöä, Mediatalo Keskisuomalaisen journalistinen johtaja Pekka Mervola kuvailee.

Luettavuuden parantamiseksi on tehty paljon töitä. Esimerkiksi tekstin kokoa on hieman kasvatettu ja tummennettu nykyisestä.

– Ulkoasussa ja designissa on lopulta kyse käyttöliittymän kehittämisestä eli siitä, että paperilehteä ja digilehteä on helppo lukea ja käyttää, Mervola sanoo.

Lukijalle muutos näkyy esimerkiksi siinä, että nykyiset vahvat otsikot ja voimakkaat, kovat värit jäävät pois.

– Jos tähän asti lehdet ovat olleet hevimusiikkia, nyt siirrytään tyylikkään klassiseen. Voisi sanoa, että tässä designissa on muutama tahti Sibeliuksen Karelia-sarjan jylhyyttä nykyaikaisessa kehyksessä, lehtiuudistuksen vetäjä Terhi Nevalainen sanoo.

Kaikissa lehdissä visuaalisena johtolankana kulkee sinisen sävy, jota Nevalainen kuvailee hyvin suomalaiseksi ja raikkaaksi. Muut käytettävät sävyt, kuten ruusukvartsi ja vaaleansininen, ovat nykyistä ulkoasua hienostuneempia.

Yksi pieni uutuus ovat kasvokuvat, joita näkyy lehdessä aiempaa enemmän. Isoimpiin juttuihin tulee kirjoittajien kuvat, joiden avulla toimitusta tuodaan lukijoille entistä tutummaksi.

Uuden ulkoasun on suunnitellut Euroopan parhaimpiin suunnittelijoihin kuuluva ruotsalais-tanskalainen Anna Thurfjell. Nevalainen sanoo, että suunnittelijavalinnalla haettiin laadukkuutta, nykyaikaisuutta ja edelläkävijyyttä. Nevalaisen mukaan tämä toive toteutui.

Ulkoasu-uudistus on lähtökohdiltaan digiuudistus, vaikka paperilehden uusi ulkoasu julkaistaankin nyt ensimmäisenä ja verkkouudistus tehdään vasta sen jälkeen.

– Ulkoasua ja sen yksityiskohtia, kuten kirjasinlajia ja visuaalisia elementtejä, on mietitty ensin siitä näkökulmasta, miten ne toimivat digimaailmassa. Vasta sitten on siirretty samaa visuaalista ajattelua paperilehteen, Mervola kertoo.

Nevalaisen mukaan lehden ja verkon visuaalisuus on jatkossa yhtenäisempi. Esimerkiksi värimaailma ja fontit ovat samoja paperi- ja verkkolehdessä.

– Uusista hienoista paperilehdistämme voi saada ensituntumaa siitä, miltä tulevaisuus näyttää verkko- ja digijulkaisuissamme, Mervola sanoo.

Nevalainen lupaa, että verkossa visuaalisuus ja lukijakokemus parantuvat paljon nykyisestä.

Uudistus tehdään kaikissa Mediatalo Keskisuomalaisen alue-, paikallis- ja kaupunkilehdissä.

Paperilehtien ilme yhtenäistyy, ja lehtiperheitä korostetaan omalla tunnusvärillä, joka näkyy lehtien etusivulla ja sivujen yläreunoissa. Aluelehdissä tämä väri on sininen, paikallislehdissä keltainen ja kaupunkilehdissä punainen.

Mervolan mukaan kyseessä on paitsi Suomen myös Euroopan suurin lehtiuudistus.

– Tavoite on saada parasta laatua kaikille lukijoillemme: mahdollisimman hyvä lehti, mahdollisimman hyvä ulkoasu ja mahdollisimman hyvä digitaalinen käyttöliittymä, Mervola kertoo lähtökohdista.

Uudistus yhtenäistää myös ulkoasun takana olevan tekniikan, mikä tuo tuotannollisia etuja. Nevalaisen mukaan tämän toivotaan vapauttavan resursseja sisällön tekemiseen eli siihen, että jokaisella alueella pystytään tekemään paikallista sisältöä entistä paremmin ja laadukkaammin.

Nevalainen ja Mervola painottavat, että yhteinen ulkoasu ja tekninen yhtenäistäminen ei vaikuta lehtien sisältöihin. Paikallisuus on edelleen jokaisen lehden ydin.

– Lehti näyttää siltä, mitä sen sisältö on. Koska jokaisen lehden sisältö on paikallista, todellisuudessa jokainen lehti näyttää erilaiselta, lukijan omalta lehdeltä. Yhteinen ulkoasu ei millään tavalla vie paikallisuutta. Päin vastoin se antaa raamit ja mahdollisuuden entistä paremmalle paikalliselle palvelulle, Mervola sanoo.

Mainos: Relax Center

Mainos: Relax Center

HydraFacial – 3 vaihetta, 30 minuuttia

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Etusivulla nyt

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut