VR:n matkustajamäärät romahtivat – yhtiö aloittaa yt-neuvottelut koko henkilöstön lomauttamiseksi

Allegro- ja Tolstoi-junien liikennöinti keskeytetään toistaiseksi. Heikki Saukkomaa / LEHTIKUVA
STT

STT

VR supistaa kauko- ja lähiliikennettään romahtaneiden matkustajamääriensä takia. Tilanteen vuoksi VR aloittaa yt-neuvottelut koko henkilöstön lomauttamiseksi.

VR:n mukaan sen matkustajamäärät ovat romahtaneet viime päivinä jopa 60 prosenttia koronaviruksen takia. VR suunnittelee karsivansa koko maan junaliikennettä ennakoivasti huhtikuun puolivälistä alkaen. Yhtiö kertoo varautuvansa haittoihin myös tavaraliikenteessä.

VR:n mukaan karsittujen vuorojen jälkeenkin on tarkoitus ajaa tärkeimmät kauko- ja lähiliikenteen junayhteydet sekä varmistaa palvelu koko maassa. Supistettu liikenne ei koske HSL-liikennettä.

Viestintäjohtaja Tatu Tuominen VR:ltä kertoo STT:lle, että nyt vasta ryhdytään suunnittelemaan, mitä vuoroja karsitaan. Tuomisen mukaan supistamisen tarve koskee kaukoliikenteen vuoroista 13,5:tä prosenttia ja lähiliikenteen vuoroista vajaata 10:tä prosenttia.

– Toteutamme supistukset sillä tavalla, että yhteydet säilyvät Suomessa ja ettei tule sellaista täyttä stoppia. Palvelemme kaikilla mahdollisilla alueilla, Tuominen sanoo.

VR:n henkilöstön lomautukset suunnitellaan toteutettaviksi vaiheittain tänä vuonna. Henkilökohtaiset lomautukset kestäisivät korkeintaan 90 vuorokautta.

Velvoiteliikenne mukana neuvotteluissa

Tuomisen mukaan karsituista junavuoroista tiedotetaan asiakkaille, kun suunnitelma valmistuu huhtikuun puoleen väliin mennessä. Karsittuja vuoroja ei korvata esimerkiksi linja-autoilla.

– Tässä on tarkoitus supistaa liikennettä. Ei niin, että otetaan pois ja korvataan jollain muulla – kun ei ole niitä matkustajia, Tuominen sanoo.

Hänen mukaansa VR:llä on velvoiteliikennettä, jonka roolista neuvotellaan Liikenne ja viestintäministeriön kanssa. Tuominen ei osaa vielä sanoa, voidaanko velvoiteliikenteestä joustaa.

– Katsomme kokonaisuutta, ja siellä voi olla velvoiteliikennevuorojakin.

Hänen mukaansa junaliikenne halutaan pitää pystyssä siellä, missä ihmisiä eniten liikkuu. Tuomisen mukaan VR:n eniten liikennöity väli on Helsingin ja Tampereen välinen päärata.

– Varmasti siellä, missä liikkuu asiakkaita, liikkuu junia jatkossakin. Liikkuu niitä muuallakin, mutta ehkä harvemmalla vuorovälillä sitten.

Tuomisen mukaan myös liikenteessä olevien junavaunujen määrästä neuvotellaan.

Venäjän-liikenne säppiin

Aiemmin tänään VR ilmoitti keskeyttävänsä toistaiseksi Suomen ja Venäjän välillä liikennöivien Allegro- ja Tolstoi-junien liikennöinnin.

Venäjän linjauksen mukaan ulkomaan kansalaiset eivät enää pääse Venäjälle. Rajat sulkeutuvat tänään kello 23 Suomen aikaa ja pysyvät kiinni aina 1. toukokuuta saakka.

VR:n mukaan Allegro- ja Tolstoi-junien toistaiseksi viimeiset vuorot kuitenkin liikennöidään niin, että suomalaiset ja venäläiset matkustajat voivat palata kotimaihinsa.

Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivät Allegro-junat kulkevat normaalisti huomiseen asti, jolloin viimeinen vuoro Helsingistä Pietariin lähtee kello 19.00 ja Pietarista Helsinkiin kello 20.30.

Helsingin ja Moskovan välillä kerran päivässä liikennöivän Tolstoi-junan viimeinen lähtö Helsingistä on huomenna kello 17.44.

Peruttuihin Allegro- ja Tolstoi-juniin lipun ostaneille korvataan koko lipun hinta. Korvausta voi hakea VR:n verkkosivuilta löytyvän peruutuslomakkeen kautta.

VR:n asiakaspalvelu on tällä hetkellä hyvin ruuhkautunut, joten palautusten käsittely kestää tavallista kauemmin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.